Oenighet om blåtandsteknik inom Ericsson

I onsdags fick Ericsson en stor licensorder på Bluetooth-teknik, som passerade obemärkt förbi i nyhetsflödet. Ericsson räknar med en marknadsandel på över 40 procent för den nya mobiltekniken som helt hamnat i skuggan av 3G. Inom Ericsson råder oenighet om Bluetooth blir en världshit eller inte.

Analysföretaget Frost & Sullivan tror på en installerad bas av 344 miljoner Bluetooth-produkter redan om fem år. Då är Bluetooth en mångmiljardmarknad. Ericsson som uppfunnit tekniken ligger vinnarhålet.

Men Nils Rydbeck, som varit med att uppfinna Bluetooth, är skeptisk. Rydbeck var tills i februari chef för forskning och utveckling inom Mobile Communications. Idag arbetar han med handel via mobila terminaler.

”Vad jag kan se så finns det en risk att det (bluetooth) aldrig kommer ut på grund av kraven blivit ohanterbara”, sa Nils Rydbeck nyligen i en intervju i tidningen Mobil.

Nils Rydbeck menar att omfattningen på den öppna världsstandarden Bluetooth vuxit sig för stor och komplex. Det har lett till ideliga förseningar av produkter och nu finns risken att andra tekniker springer om.

”Jag håller inte alls med Nils Rydbeck, men vill egentligen inte kommentera hans uttalanden. Jag och Ericssons ledning tror mycket på Bluetooth”, säger Maria Khorsand, chef för Ericsson Technology Licensing.

”Jag ser ingen risk att andra tekniker springer förbi. Bluetooth kompletterar till exempel wireless LAN”, säger Khorsand.

Men Maria Khorsand medger till viss del förseningarna.

”Standarden tog ett tag att ta fram. Från 1997 till 1999. Men sedan har det gått fort. 1999 var standarden klar och 2000 började vi leverera produkter som fungerar. Det är mycket snabbt”.

Redan nästa år kommer Ericsson Technology Licensing att nå lönsamhet, lovar Khorsand. Men hon vill inte lämna ut några ekonomiska siffror om företaget, som har 180 anställda.

Företaget har dock stora kunder som köper Bluetooth-kunnande. De är Philips, Agere, ST Microelectronics, Ericsson Microelectronics, Intel, Samsung och Arima. Kunderna är både chiptillverkare och tillverkare av färdiga produkter.

”Vi får en fast avgift när avtalet sluts. Sedan får vi en volymbaserad royalty uträknad efter en royaltytrappa. Så de stora summorna kommer med volymerna”, säger Maria Khorsand.

Enligt Maria Khorsand tar marknaden fart när priset på tillverkning av Bluetooth-chip sjunkigt och storleken på chipet minskat. Redan nästa år ska ett chip bara kosta 2 dollar att tillverka mot dagens 10 till 12, vilket ska göra att marknaden skjuter fart.

Och Ericsson Technology Licensing räknar med att ta en stor del av marknaden.

”Vi ska vara världsledare. Jag räknar med en marknadsandel på mer är 40 procent”, säger Maria Khorsand.

Industriexperter tror att mobiltelefoner, fick- och handdatorer, persondatorer, head-sets, CD-spelare, kylskåp, spisar, bilar och alla andra möjliga produkter kommer att ha Bluetoothchip i framtiden. Bluetooth ska göra att apparaterna kommunicerar med varandra på korta avstånd utan att sladdar behövs.

Ericsson Consumer Lab har undersökningar som visar att det ökande antalet sladdar i hem och på kontor är en av användarnas största irritationsmoment. Att reducera detta är det stora konsumentbehov som Bluetooth ska lösa.

Ericsson Technology Licensing startades december förra året och rapporterar till Ericsson Mobile Communications fram till samriskföretaget med Sony är klart första oktober. Därefter kommer företaget sannolikt att rapportera direkt till moderbolaget LME.

”Vi hoppas att Sony Ericsson Mobile Communications blir vår framtida kund. Men vi siktar också på att till exempel Nokia och Motorola ska kunna bli våra kunder. Nokia lanserade en Bluetooth-telefon på Cebit, men jag tror att de ska kunna bli kunder ändå”, säger Maria Khorsand.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.