Oriflame satsar i Brasilien
Det sade bolagets vd Magnus Brännström i en intervju med Bloomberg News.
Han sade även att lokala förvärv är en attraktiv möjlighet på grund av Brasiliens storlek och varierande regleringar i olika provinser, vilket gör att landet till en svår marknad. Problemet är att hitta rätt förvärvsobjekt då det måste vara en “bra affär”.
Att expandera i Sydamerika är en av bolagets topprioriteringar. I dag säljer bolaget främst till mindre marknader i Sydamerika som till exempel Colombia. Under 2009 stod Latin- och Sydamerika för 5 procent av bolagets försäljning. Det kan jämföras med konkurrenten Avon Products som hade nästintill 40 procent av sin försäljning i Sydamerika.
“Brasilien är det land som jag skulle säga är det mest strategiskt intressanta marknaden i världen att gå in i just nu”, sade Magnus Brännström och fortsatte:
“Brasilien har redan en väldigt hög konsumtion av kosmetika, stark tillväxt inom kosmetika och direktförsäljning är en hög accepterad försäljningsform”.
För att konkurrera med större rivaler så som Avon Products och Mary Kay vill Oriflame även expandera i nya marknader i Asien.
Magnus Brännström gör bedömningen att inom de kommande fem åren kommer bolaget sannolikt ha expanderat i Malaysia, Kambodja och Laos.
Vad det avser expansion i Kina beror det främst på förmågan att rekrytera lokala försäljare, vilket är bolagets största problem, till följd av hård konkurrens från internationella och lokala direktförsäljare.
Vidare kommer Oriflame att “tvingas” att gå in i USA, fästet för Avon Products och Mary Kay, om bolaget ska realisera det långsiktiga målet om att bli världens största direktsäljande kosmetikbolag. Magnus Brännström anser dock att det sannolikt inte kommer att ske inom de närmaste fem åren.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.