Oriflame vinnare efter stark rapport
Oriflame överraskar positivt på nästan samtliga punkter. Analytikerna hade räknat med att resultatet efter finansnetto skulle hamna på 29,1 miljoner euro, enligt en sammanställning från SME Direkt.
Även resultat efter skatt för fjärde kvartalet, 27,8 miljoner euro, överraskar positivt. I snitt hade analytikerna räknat med 25,5 miljoner euro.
Nettoomsättningen blev 245 miljoner euro (197) under fjärde kvartalet, jämfört med förväntade 226 miljoner euro. I lokala valutor ökade omsättningen med 17 procent och i euro ökade den med 24 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 39,1 miljoner euro vilket gav en rörelsemarginal på 16,0 procent mot väntade 13,9 procent. Målet är att nå en rörelsemarginal på 15 procent, men det kommer inte att uppnås under de kommande två åren.
– Vi har många satsningar att genomföra framöver vilket bidrar till tillväxt på sikt, säger finanschef Kevin Kenny.
CIS Supply Center i Moskva och produktionsanläggningen i Kina finns med bland de större satsningarna. Men i Moskva kommer man inte att nå full kapacitet i år vilket kommer att innebära en kostnad för gruppen, vilket även gäller för produktionsanläggningen i Kina.
När Kina kommer att börja gå med vinst vill vd Magnus Brännström inte spekulera i.
I resultatet och prognosen ingår en kostnad på omkring 4 miljoner euro för försäljningen av de förlustbringande brittiska och irländska verksamheterna, en försäljning som mottagits positivt av marknaden som ser större tillväxtpotential i Kina.
Oriflames verksamhet i Latinamerika har också stått på bevakningslistan men enligt Magnus Brännström funderar man inte längre på en försäljning. Visserligen står Latinamerika bara för 4 procent av den totala försäljningen, men bolaget kan rapportera en stark tillväxt i alla länder utom i Peru.
– Nu börjar vi snart uppnå skalfördelar.
I Ryssland, som är Oriflames viktigaste marknad, växer Oriflame enligt Brännström snabbare än marknaden och prispressen på kosmetikaprodukter har lättat något under fjärde kvartalet.
Magnus Brännström förväntar sig att den ryska marknaden kommer att växa med 10 procent per år inom överskådlig framtid.
– Och vi tänker inte förlora marknadsandelar.
Oriflames genomsnittliga och långsiktiga tillväxtmål är att växa med 5-10 procent i lokal valuta. Det överträffades med marginal. Under 2005 uppgick Oriflames tillväxt i lokala valutor till 12 procent.
Bolagets starka tillväxttrend under andra halvåret 2005 berodde främst på lanseringen av extra kataloger och valutaeffekter, enligt Magnus Brännström.
– Katalogerna ökar motivationen bland säljkåren och ökar intresset för våra produkter bland kunderna.
De positiva effekterna av de extra katalogerna kommer att fortsätta under första halvan av 2006 enligt finanschef Kevin Kenny.
Bolaget föreslår att sammantaget 3,50 euro per aktie överförs till aktieägarna, varav 0,90 euro per aktie i form av ordinarie utdelning (0,75). Formen för resterande överföring, som sker under andra halvåret 2006, kommer att bestämmas senare och delges aktieägarna i samband med kallelsen till stämman som hålls den 19 maj.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.