Pressat Europolitan

Prispress och vassa konkurrenter hotar mobilteleoperatören Europolitans goda vinster. Samtidigt dröjer intäkterna från mobilt internet.

Europolitan, en av börsens tidigare kelgrisar, har haft det motigt på börsen under senvåren och sommaren och det med rätta. Även om halvårsvinsten, som före skatt steg med 23 procent, var i linje med förväntningarna så tornar problemen upp sig.

Ökningstakten avtar

Abonnentstocken stiger fortfarande förhållandevis raskt, men ökningstakten avtar eftersom allt fler svenskar redan har mobiltelefon. Andra kvartalet i år tillkom faktiskt färre abonnenter än under samma period förra året. Dessutom har konkurrenten Comviq med framgång lyckats

knapra på Europolitans traditionella kaka, de guldkantade företagskunderna.

Längre fram hotar också nummerportabilitet. Det innebär att kunderna från 1 september 2001 utan kostnad kan ta med sig sitt mobilnummer när de byter operatör. Det är osäkert om det betyder fler eller färre kunder för Europolitan, men det ökar i alla fall prispressen.

Kostnaderna för att värva nya abonnenter med subventioner på mobiltelefoner fortsätter att vara höga och till dem läggs nu också liknande kostnader för att behålla befintliga kunder. För att inte förlora lönsamma kunder när bindningstiden i kontrakten går ut är Europolitan i vissa fall tvingad att subventionera nya mobiletelefoner, för att behålla russinen i kakan.

Samtrafikavgifter på nedgång

Men det allra största hotet mot lönsamheten på kort och medellång sikt är nedgången i samtrafikavgifterna, det som utomstående betalar för att utnyttja en operatörs nät. Europolitan är det mobilnät som idag får mest betalt för andra operatörers samtrafik, efter att Telia frivilligt sänkte sina samtrafikavgifter knappt 20 procent i somras. Då krävde Post och Telestyrelsen en ännu större sänkning om 40 procent som har överklagats till Länsrätten. Om PTS skulle vinna kommer det att svida rejält för Europolitan. Men även om Telia vinner så drabbar det Europolitan som då måste sänka sin samtrafikavgift till Telias nya snittnivå 1,55 konor per minut. En sänkning med 40 procent skulle äta upp mellan 20 och 30 procent av Europolitans vinst. Lägre priser stimulerar visserligen ökat användande, men långt ifrån tillräckligt för att kompensera ett sådant vinsttapp.

Alternativa operatörer

Dessutom lockar lägre samtrafikavgifter samt det nya tvånget för de tre mobiloperatörerna att sälja överskottskapacitet i näten till marknadsmässiga priser allt fler alternativa mobiloperatörer än bara Tele1 Europe och norska Sense. Det ökar också konkurrensen.

Omdirigering av mobiltelefontrafik via utlandet växer också snabbt. Detta ger kunden ett lägre pris vid samtal till telefoner i Europolitans nät på Europolitans bekostnad.

Dessa faktorerna har redan börjat tära på lönsamheten. Under andra kvartalet i år föll den genomsnittliga månadsintäkten per kund med 11 procent.

I den andra vågskålen finns Europolitans grundmurade rykte för kvalitet och popularitet bland företagskunder. Bolaget ligger långt framme vad gäller helhetslösningar för företag där fast och trådlös telefoni kombineras. Dessutom satsar Europolitan hårt på mobilt internet. Europolitan kommer att bli en av de första i världen att ta i bruk ett system för snabbt mobilt internet där användaren alltid är uppkopplad, så kallad GPRS. Men mobilt internet är fortfarande förknippat med oklarheter, som hur populärt det blir och hur lönsamma olika tjänster kommer att vara och hur man ska ta betalt. Vad gäller GPRS så kan Europolitan mycket väl vara redo att lansera tjänsten i år, men det hjälper föga eftersom inga andra generationens GPRS-telefoner finns i sikte förrän i början av nästa år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF