Rederi flaggar för miljardinvestering

Rederiet Transatlantic ger en ljus bild av framtidsutsikterna för de stora offshore-fartygen. Vd Carl-Johan Hagman flaggar därför i en intervju för att nya mångmiljardinvesteringar är att vänta.

Transatlantics kvartalsrapport, som presenterades sent på fredagen, ger en spretig bild av rederiet. Samtidigt som den industriella sjöfarten, frakttrafik inom Europa och mellan Nordamerika och Europa, går allt bättre så mattas de senaste två årens boombransch, fartyg som assisterar vid olje- och gasplattformstransporter, av. Resultatet under det senaste kvartalet, april-juni, för offshorefartygen slutade på magra åtta miljoner kronor. Priserna för att hyra ut fartygen har rasat och nyttjandegraden har fallit till 45 procent, enligt vd Carl-Johan Hagman.

– Nu är vi av den uppfattningen att det är en högst temporär fluktuation. I juli är resultatet betydligt bättre än i juni och nu i augusti är det ännu bättre. Vi har nått nivåer på mellan 100 000 och 150 000 pund (1,2-1,8 miljoner kronor) per dag under senare tid, säger Carl Johan Hagman.

Det är rater i nivå med de högsta som någonsin har registrerats och utvecklingen gör att Carl-Johan Hagman nu flaggar för att genomföra nya stora investeringar i offshorebranschen. Sedan tidigare är det klart att rederiet beställer fyra nya offshorefartyg, en investering på i storleksordningen två miljarder kronor. Det första levereras mot slutet av 2009.

– Vi får fyra nya båtar i offshoresektorn men vi behöver antagligen expandera den flottan ytterligare för att bli en global aktör, säger Carl-Johan Hagman och tillägger att bolaget redan ”tittar på” olika investeringsmöjligheter. Antingen nybeställningar eller förvärv av redan existerande fartyg eller rederier kan bli aktuellt.

– Vi har rätt mycket kassa i bolaget som vi kan använda och man behöver nog runt 20 båtar ungefär för att kunna ha en typ av portfölj som man kan managera på ett optimalt sätt.

De fartyg som nu ligger i beställning betingar cirka 400-500 miljoner kronor i investeringar. En utökning i den skala som Carl-Johan Hagman nu skissar på skulle i så fall handla om mer än en fördubbling av flottan, en investering på i storleksordningen 4-6 miljarder kronor.

– På sikt kommer den här expansionen att ske, säger Carl-Johan Hagman som samtidigt är noga med att poängtera att marknaden för offshorefartyg är mycket svängig, vilket inte minst nedgången i juni har visat.

Carl-Johan Hagman själv kommer inte att bli den som skriver på avtalen om de nya investeringarna. Han ska börja på ett toppjobb i Norge vid nyår och slutar på Transatlantic under november eller december.

Bolaget gör i halvårsrapporten ingen egen prognos över resultatutvecklingen för resten av året. Men bolaget spår att resultatet för industrisjöfarten, transporter av främst skog och papper, kommer att förbättras. Så enligt vad Carl-Johan Hagman säger om utvecklingen för industriell sjöfart kan bolagets resultat efter finansnetto beräknas uppgå till cirka 300 miljoner kronor under 2008. Om konjunkturen för offshore-fartygen består.

Det skulle i så fall innebära en förbättring jämfört med resultatet för 2007 som uppgick till 278 miljoner kronor.

Ett sådant resultat skulle innebära att bolagets aktier handlas till låga p/e tal kring 5,3 på Stockholmsbörsen på måndagen. Dessutom ger aktien god direktavkastning, uppskattningsvis 5 eller 6 procent just nu.

Den låga värderingen bidrar till att aktien handlas upp och tillhör dagens vinnare med en uppgång kring 5 procent till 42 kronor.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.