Så sänks den svenska klädhandeln av coronakrisen

Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 18,0 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 24,4 procent under månaden.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

– För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Han fortsätter:

– Fysiska butiker klarar sig sämre i krisen än e-handeln. Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna upp samhället och därmed får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade. De beslutade hyres- och omställningsstöden är bra men de behöver förlängas och förfinas så att de verkligen når de mest utsatta delarna av näringslivet. Detta gäller i hög grad den svenska sko- och klädhandeln.

Butiker och e-handel Juli 2020 Ackumulerat 2020
Kläder -18,0 % -17,8 %
Skor -24,4 % -33,0 %