Sälj Graphiumaktien
Det har hänt mycket i tryckeribranschen. Att döma av tryckeriernas marknadsföring mot aktiemarknaden så har de traditionella tryckpressarna ersatts av IT-profiler och helhetslösningar.
Detta gäller också tryckeri-jätten Graphium som alltmer förknippas med kort, framför allt med det så kallade smarta kortet som har inbyggt mikrochip. I jämförelse med koncernens traditionella och mogna grafiska verksamheter såsom tryck och distribution av böc-ker, broschyrer och finansiell information så växer marknaden för chipbaserade kort avsevärt snabbare, med 20-30 procent per år.
Alla typer av kort
Graphium tillverkar alla typer av kort, från GSM-kort för mobiltelefoner till bankkort, ID-kort och lojalitetskort för handeln. Intäkterna från kortdelen beräknas i år hamna på cirka 600 miljoner kronor, vilket motsvarar omkring halva Graphiums omsättning. Därmed är Graphium Skandinaviens ledande leverantör av kort, tvåan finska Setec är bara hälften så stor.
Det är troligt att Graphium under nästa år delas i två börsnoterade bolag, ett kortföretag och ett traditionellt tryckeri. Delningen av koncernen leder förhoppningsvis till både snabbare tillväxt och högre lönsamhet, vilket vore en hälsosam kursändring.
För trots de snabbväxande korten har Graphium stora problem. Koncernens väg har kantats av svikna prognoser, förluster, dåliga företagsförvärv och omstruktureringar. Också årets halvårsrapport blev en besvikelse. Kostnaderna för att samordna verksamheten inom offentligt tryck med övriga produktionsanläggningar belastar resultatet med 20 miljoner kronor. Därtill har försäljningstillväxten inom kortdelen kommit av sig, åtminstone tillfälligt. Anledningen är att en stor del av de chipbaserade svenska bankkorten byttes ut inför år 2000, vilket visar sig i årets försäljningssiffror. Däremot fortsätter Graphium att skörda framgångar när det gäller GSM-kort till mobiltelefoner där omsättningen ökade med 35 procent. Graphium tillverkar idag GSM-kort åt 35 teleoperatörer.
Nu hoppas Graphium på en ny uppgång för de chipbaserade korten. Majoriteten av de kort Graphium tillverkade i fjol utgjordes av smarta kort. För Graphium är det dessutom mer lönsamt att tillverka chipkort än magnetkort, eftersom bolaget tillför mjukvara i de smarta korten, exempelvis operativsystem och kundspecifika applikationer som kontantkort för GSM. Graphium har också utvecklat helt nya produkter, en är världens första positionerings-SIM-kort för mobiltelefoner.
Magnetband dominerar
Men trots att tiden talar för de smarta korten, som ger en betydligt högre säkerhet och möjlighet till helt nya tjänster, så är det fortfarande magnetbandskorten som dominerar på kortmarknaden. Ett snabbare teknikskifte hindras för tillfället av att stora investeringar är nedlagda i äldre system (kortläsare, bankterminaler, bankomater etc.) baserade på magnetkort. De tre kreditkortsföretagen Europay, Master Card och Visa har nu enats om en gemensam standard för smarta kreditkort, vilket kanske skyndar på utvecklingen mot smarta kort i bank- och finanssektorn.
När det gäller magnetkorten har Graphium mest mött inhemska konkurrenter. Risken när marknaden för chip kort tar fart på allvar är att även utländska aktörer blandar sig i leken, vilket skärper konkurrensen. Den erfarenheten har Graphium redan från GSM-kortsmarknaden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.