SHB börsens okända investmentbolag



Det är aktieägarnas pengar som Handelsbanken använt för att stärka sin makt i Volvo och kapprusta med Christer Gardell. Banken är en storspelare på börsen med en portfölj värd över 18 miljarder - större än flera investmentbolag.

Igår blev det känt att Handelsbanksfären ökat sitt ägande i Volvo. Det uttalade syftet bakom köpen är att stärka inflytandet så att banken inte riskerar att förlora platsen i Volvos valberedning.

– Vi har sedan många år en placeringspolitik som i huvudsak bedrivs via pensionsstiftelser och kassa, och som handlar om att ha ett litet antal svenska aktieinvesteringar där vi är tillräckligt stora för att ha ett inflytande över företagens öde, säger Handelsbankens styrelseordförande Lars O Grönstedt.

Handelsbanksfären är ägare i Volvo via flera av bankens pensionsstiftelser och pensionskassor. Men en stor del av aktierna ägs av banken direkt. Efter att ha köpt cirka 863 175 A-aktier och sålt 740 871 B-aktier under september äger banken motsvarande 2,7 procent av rösterna i Volvo, ett innehav värt 2 miljarder kronor.

Köpen har skett med aktieägarnas pengar.

– Det är bankens pengar, aktieägarnas pengar. Det är alltså inte pengar som vi förvaltar i depåer eller något sådant, säger Lars O Grönstedt.

I själva verket har Handelsbanken en jättelik aktieportfölj, värd 18,5 miljarder enligt siffror från SIS Ägarservice. Volvo svarar för över 10 procent av portföljen. Näst största innehav är Sandvik. Totalt finns 118 aktier. Storleken ska jämföras med tillexempel investmentbolaget Öresund som har tillgångar på strax under 9 miljarder.

– Det är samtliga innehav som ägs med bankens egna pengar. En del av aktierna är dock handelslager, hur mycket kan jag inte svara på och jag tror faktiskt inte att det är en uppgift vi släpper ut.

Vilka innehav är av strategisk karaktär?
– De företag som är banken mer eller mindre närstående som Sandvik, Industrivärden, osv. Jag skulle också räkna Volvo dit, banken har varit ägare där sedan 1948.

Bara innehaven i sfäranknutna bolag som Sandvik, I-värden, SCA, Ericsson och Skanska är värda över 7 miljarder kronor.

Enligt Lars O Grönstedt kommer aktierna ursprungligen från bankens pensionsstiftelser.

– De har lagts från början i pensionsstiftelser och i pensionskassan. Sedan uppstod en möjlighet att lägga över en del av det i banken, vilket reducerade bankens pensionskostnader. Mina företrädare tog den möjligheten så länge den var öppen. Den finns inte på samma sätt längre. Alternativet hade ju varit att banken så fort vi fått de här aktierna sålt dem, och det hade ju varit en sällsynt dålig affär.

Hur gynnar det aktieägarna i Handelsbanken att ni ökar inflytandet i Volvo?
– Poängen med att ha en koncentrerad portfölj är möjligheten att vara tillräckligt stor ägare för att kunna utöva inflytande. Och i ett långt perspektiv har de bolag där vi varit stora ägare haft en väldigt god utveckling.

Det är en slags affärsidé för banken att vara storägare?
– I vår placeringspolitik är det definitivt så. Sedan är det viktigt att betona att det inte är banken som köpt för 18 miljarder. Det grundar sig i en gottgörelse från pensionsstiftelserna där vi fortsatt att förvalta de aktier vi fått. Portföljen har funnits sedan före min tid, och där görs väldigt små justeringar. Det är svårt för Handelsbankens aktieägare att hitta en bättre investering över tid än denna.

Det låter ganska likt Industrivärdens affärsidé?
– Ja, den har varit ganska framgångsrik för såväl Industrivärden som för Handelsbanken som för Investor.

Men om man köper aktier i Handelsbanken gör man väl det för att ni är en duktig bank, inte för att ni ska vara storägare på börsen?
– Det gläder mig att du säger det, men en del av att vi är en duktig bank är möjligen att även den här delen sköts bra.

Har ni fått några synpunkter på detta från aktieägare?
– Inte som har framförts till mig av aktieägare som jag har kontakt med. Men det finns många olika sorters aktieägare.

Är de bolag där ni är storägare också stora kunder i banken?
– Inte distinkt så. Men det har kommit att bli så. Det finns en sorts intressegemenskap mellan den långsiktighet vi tycker att vi företräder och som de här bolagen företräder.

Vill ni ha inflytande i Volvo för att försvara den bankaffären?
– Nej, så fungerar det inte. Så kunde det möjligen har fungerat för 30 år sedan men inte idag. Bankval är så professionellt gjorda och görs inte på styrelsenivå i bolag av den här storleken. Då ska inte heller ägarna lägga sig i det.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets