Activision Blizzard
Sju gamingbolag anmäls för att lura barn att spendera
Barnen erbjuds att växla in pengar mot virtuella valutor som sedan kan spenderas inuti spelen. Detta görs i syfte att dölja de verkliga kostnaderna för konsumenter, bedömer Sinan Akdag, internationell sekreterare vid Sveriges konsumenter, och vill att man kommer tillrätta med detta.
”I stort sett hela spelbranschen använder sig av de här marknadsföringsmetoderna”, säger han till TT.
För att stoppa detta anmäls nu sju bolag/spel till nätverket för EU:s konsumentmyndigheter, CPC.
Enligt Akdag är målet att få bolagen att redovisa köp i landets valuta, att grundinställningen i spel ska vara att möjligheten att göra köp är avstängd, samt att oschyssta villkor upphör.
De sju anmälda bolagen och spelen är Activision Blizzard (Diablo IV), Electronic Arts (FC eller tidigare ”Fifa), Epic Games (Fortnite), Mojang Studios (Minecraft), Roblox (Roblox), Supercell (Clash of clans) och Ubisoft (Rainbow six siege).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.