Slankare är starkare

Alla har de slimmats, fokuserats och koncentrerats de senaste åren. Målet för matjättarna är att få fart på tillväxten och på börskursen.

Livligast verkar det ha gått till i amerikanska Procter & Gamble, jätten som säljer både mat och blöjor och tvättmedel med kända märken som Pampers och Bounty. Där fick chefen Durk Jagger sparken i somras efter bara 18 månader på jobbet. Den hårdföre holländaren hade misslyckats med den omfattande modernisering han satt i gång. Eller i alla fall inte lyckats förankra den tillräckligt väl för att få slutföra den.

Placerarna tappar tålamodet

Jagger försökte få P&G att växla från den strategi som präglat bolaget under 1990-talet, vinsttillväxt genom besparingar, till vinstökning genom försäljningstillväxt. Han gjorde stora ändringar i organisationen och av budgetprocessen. Han försökte också ändra på den inåtvända företagskulturen. Han var bland annat betydligt mer öppen mot kapitalmarknaden än tidigare VD:ar.

Men när effekterna av Jaggers åtgärder dröjde tappade placerarna tålamodet. Först störtdök kursen när Jagger ville köpa de två läkemedelsbolagen American Home Products och Warner-Lambert i januari i år. Det fick honom att låta bli. Sedan föll den ytterligare i takt med tre vinstvarningar i följd. När Jagger fick sparken talades det om “Proctoidernas hämnd”, om svårigheterna att ändra på en hemlighetsfull, paternalistisk företagskultur.

Koncentration på storsäljare

Enligt nye VD:n Alan Lafley ska nu P&G koncentrera sig ytterligare på de tio märken som säljer för mer än en miljard dollar vardera och som tillsammans står för halva jättens omsättning, bland andra Pampers och Bounty. Det spekuleras också om försäljningar av verksamheter.

Brittiska-holländska Unilever håller också på att stöpas om. Bolaget ska under en treårsperiod göra sig av med 1.200 varumärken och behålla bara de 400 starkaste och mest välkända, som Magnum glass, Lux tvål och Liptons te. 250.000 jobb försvinner. Och bolaget har delats upp i två globala divisioner, en för mat och en för resten, det vill säga tvättmedel, tvål med mera. Många analytiker tror att det är första steget mot en delning av hela bolaget, även om Unileverledningen förnekar att så är fallet. Den har också satt nya tillväxtmål och gjort flera mindre bolagsköp, nämligen av Slim Fast, som tillverkar bantningsmat, och Ben & Jerrys Homemade, som gör glass. Och så gjorde den, alltså, i somras branschens största affär på tio år genom att köpa eftertraktade amerikanska matföretaget Bestfoods för 197 miljarder kronor.

Världsstörst på yoghurt

Franska Danone, betydligt mindre, men specialiserat på livsmedel, har också förändrats betydligt sedan Franck Riboud för några år sedan tog över som VD efter sin far, legendariske franske industrialisten Antoine Riboud. Han har sålt, bland annat, dussintals låglönsamma livsmedelshandlare. Bolaget är numera koncentrerat till mejeriprodukter, kex och vatten. Allra störst är det på yoghurt, där det är ohotad etta med en världsmarknadsandel på 15 procent. Det förklarar namnbytet för några år sedan från Boussois-Souchon-Neuvesel (BSN), glasbruket som är bolagets ursprung, till yoghurtmärket Danone. På vatten på flaska (bland annat märket Evian) är bolaget tvåa efter Nestlé och har tio procent av världsmarknaden. Danone har också aktiemarknadsorienterats och internationaliserats. I år ska över en tredjedel av omsättningen ske utanför Europa, är det tänkt. För några år sedan låg motsvarande andel på fem procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.