SPECIAL: E-HANDEL – Detaljhandeln i gamla e-spår
När Ica, Onoff eller Ikea placerar en order hos enunderleverantör så är telefon inget bra alternativ. Det har detinte varit på 15-20 år.Metoden som används, standardiserad elektronisk beställning, EDI(Electronic Data Interchange), har vuxit fram som enbranschstandard under snart tre decennier, bland annat med stödav Förenta Nationerna och håller nu endast långsamt på attersättas av webb-baserad internetteknik.Internet ersätter inte EDI. Det finns snarare plats för båda,säger Sten Lindgren, VD vid Ean Sverige, den organisation sombland annat fördelar streckkoder till livsmedelsbranschen.Viktigast, när till exempel Ica kommunicerar med sina 1.500varuleverantörer, är enkelhet. En enskild handlare vill normaltinte göra mer än att beställa vad som håller på att ta slut. Detgör han eller hon enklast genom att streckkoderna på hyllantankas ner i en handhållen terminal vars information en gång omdagen tankas över till Ica:s grossistsystem, ett egenutvecklatsystem. Ungefär 70 procent av Ica:s volym tar denna elektroniskaväg.
Egen brevlåda
Systemet administreras därefter av företag som tillhandahållerelektroniska brevlådor, som IBM, WM-data och Postnet, därinformationen filtreras, knådas om och skickas vidare tillunderleverantörer. Ett företag som Arla kontrollerarbeställningarna ofta, kanske var 20 minut, andra tillverkarenöjer sig med att kontrollera orderläget över datorn en gång omdagen – eller får en faxbeställning utskickad från någon avbrevlådeadministratörerna.
Glidning mot internet
Att bygga upp alternativa elektroniska system som i stället ärinternetbaserade är knappast en prioriterad syssla.Detaljhandelskoncerner, som har ett logistiksystem vilkettillgodoser de funktionskrav som bolagen har, ersättsnaturligtvis inte förrän det finns något system som är bättreeller möjligen om underleverantörer skulle kräva någotytterligare av tekniken, kanske viss information.Sådana krav finns ännu inte annat än i liten skala och därförkommer också små tillbyggnader. Nytillkomna underleverantörertill Ica kan till exempel få upp orderläget i webbformat.
Siktar mot konsumenter
Internetsatsningarna i detaljhandeln sker i stället motkonsumenter. B&W har kört ut internet- och faxbeställningar iflera år. KF är på gång med ett större plocklager och Icastödjer de handlare som vill ha möjligheten.Senast ut i lite större skala är livsmedelskedjan Spar, som påbara några månader har nått en omsättning i årstakt på cirka 50miljoner kronor, motsvarande en medelstor butik. Här beställerkunder från Örebro till Stockholm direkt från ett plocklager medbillig markhyra i utkanten av Västerås. Varorna körseftermiddagen därpå till depåer, bland annat till Täby ochHaninge, där mindre postbud kör ut maten till kunderna.Kostnaderna för kunden är 49 kronor. Våra kostnader är ungefärdet dubbla, men eftersom kunderna köper för ungefär 1.000kronor, fem gånger så mycket som i vanliga butiker, så hoppas viminska kostnaderna med vårt plocklager, säger Peter Hirtl,marknadschef vid Spar.
Mindre butiker
Om utvecklingen fortsätter i den riktningen riskerar denklassiska detaljhandeln, med halvstora butiker på promenad-eller cykelavstånd, inom inte allt för många år att hamna i enlångsam men evig utförslöpa.Från ena hållet kläms dessa butiker av storskalighet, fler ochfler åker till stormarknader i städernas utkant för att handla,och från andra hållet kläms de av just ökad elektronisk handel.Men än så länge ser i varje fall inte Ica:s koncernchef SvanteNilsson internethandeln som annat än en alternativ utveckling.De som kommer in nu på nätet är bekvämlighetshandlare. Ochinternethandeln uppgår snarare till två än fem procent avmarknaden (150 miljarder kr) på några års sikt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.