Stans bilhandlare – kungar i sina riken

De slåss mot jättar som Bilia och svenska Volkswagen. Och det går bra. Sveriges bilhandlarfamiljer är lokala kungar.

Holmgrens bil AB, Jönköping

Sonny och Benny Holmgren i Jönköping är rätt typiska representanter för landets lokala bilimperier.

De är män. Far och son. Delar på ägandet och chefsjobbet. De är lokalt förankrade, har en miljardomsättning, stabil ekonomi och hyfsad vinst.
Den upparbetade vinsten ligger på ungefär 100 miljoner kronor.

Frågan om att ta in andra ägare än familjen för att få in externt kapital och växa snabbare har aldrig varit aktuell. På sikt handlar diskussionen vid köksbordet om hur Bennys syster ska komma in som ägare. Och då passar regeringens förslag till slopad gåvo- och arvsskatt väl in. Benny Holmgren säger att han har väntat på ett förslag i den här riktningen:

– Vi är väldigt klara över att vi ska äga bolaget i familjen och vi har valt att växa i den takt som vi klarar själva. Nu klarar vi till exempel byggnationen och bilhandeln obelånat.

Frågan om bilbolagets värde får därmed en hypotetisk prägel. Som jämförelse kan man använda sig av jätten på marknaden, Bilia, som i våras köpte en privat bilhandlare, Eneqvist Bil i Nacka med en omsättning på en halv miljard kronor. Priset landade på ungefär en fjärdedel av försäljningen, cirka 130 miljoner kronor.

Bilia självt värderas på börsen varje dag, i skrivande stund i ungefär samma proportioner, en fjärdedel av försäljningen. För Holmgrens Bil, med 100 miljoner i utdelningsbart kapital, miljardomsättning och tillväxt i marknaden, bör värdet ligga på 300 miljoner kronor.

Bröderna Brandt Bil AB, Uddevalla

Tvillingbröderna Brandt tog i somras över farfar Stanleys bilfirma. Sten är vd och Björn ordförande. De äger hälften var.

– Vi är sex personer i familjen som jobbar i bolaget, säger Sten Brandt.

Bilbolaget säljer Ford, Renault och Volvo i 16 anläggningar, från Värmland till Göteborg.

I somras hoppade tvillingarnas far av ordförandejobbet av åldersskäl, 75 år gammal.
Bolaget omsätter ungefär 1,3 miljarder kronor och visar en nettomarginal på tre procent, helt okey i bilbranschen.

Värdet på rörelsen ligger kring 250 miljoner kronor.

Tage Rejmes Bil AB, Norrköping

I Östergötland är det tätt mellan entreprenörerna. Här finns också Sveriges största familjeägda bilhandlare, Tage Rejmes Bil, som säljer Volvo, Renault och Ford och dessutom driver bensinstationerna Tanka.

Grundaren, vars namn firman bär, och som fyller 90 år nu i oktober, flyttade sitt bolag från Ulricehamn för snart 50 år sedan. Han äger fortfarande 54 procent av aktierna. Hans dotter Birgitta Rejme-Knopf, 24 procent av aktierna, är styrelseordförande och hennes man Rudolf Knopf, 18 procent, är vd.

I fjol delade de tre på nästan nio miljoner kronor i utdelning. Den upparbetade vinsten i bolaget ligger på cirka 150 miljoner kronor. Med en omsättning på 2,1 miljarder kronor bör rörelsen vara värd ytterligare 400 miljoner.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.