Starka siffror från H&M
Två månader i rad har H&M tvingats redovisa en försäljning som hamnat under aktiemarknadens förväntningar.
Försäljningsökningarna i april och maj blev besvikelser och även om kvartalsrapporten för några veckor sedan fick tummen upp, främst på grund av de starka marginalerna, så vill analytikerna nu se bättre fart i försäljningen.
Det fick de också se under juni månad då H&M klämde till med en försäljningsökning på hela 19 procent. Det kan jämföras med analytikernas snittprognos i SME Direkts sammanställning som var 12,7 procent. Den mest optimistiske analytikern hade räknat med en ökning på 15 procent.
En anledning till den tröga försäljningsutvecklingen för H&M på senare tid har varit att de befintliga butikerna haft svårt att öka sin omsättning. I maj månad stannade tillväxten i de befintliga butikerna på 3-4 procent.
H&Ms koncernchef Rolf Eriksen sade i samband med kvartalsrapporten att bolaget hoppas kunna få upp tillväxten i de befintliga butikerna bland annat genom ett ändrat upplägg i butikerna. Målsättningen är att öka impulsköpen och att varje kund gör av med en femma extra i butikerna.
Kanske har de planerna redan fått effekt, till Nyhetsbyrån Direkt säger hur som helst finanschefen Leif Persson att de befintliga butikerna svarar för cirka 9 procentenheter av försäljningsökningen i maj.
En troligare förklaring till ökningen är dock det faktum att juni månad är en reamånad för H&M och andra klädbutiker. Vårreorna har under juni pågått för fullt ute i butikerna i bland annat Tyskland och Sverige.
H&M har dock tidigare sagt att reorna under det tredje kvartalet, det innevarande för bolaget, ska ligga i nivå med, eller under, samma period förra året. En av förklaringarna till H&Ms imponerande lönsamhet är just att man lyckas hålla reorna på en låg nivå.
Leif Persson säger också till Nyhetsbyrån Direkt att det inte är reorna som är förklaringen till försäljningsökningen i juni.
“I maj var Skandinavien bäst, medan Europa inte var fullt så bra. Nu i juni är Skandinavien fortfarande bra medan Europa har blivit bättre”, säger Leif Persson till Direkt.
Speciellt den tyska marknaden har under våren varit mycket trög och även om H&M tycks ha klarat sig bättre än de flesta konkurrenter i landet så vore än vändning i Tyskland välkommet eftersom det är H&Ms största marknad.
Så värst bra betalt fick inte H&M för sin starka försäljningsstatistik. Aktien hoppade inledningsvis upp 6,50 till 182 kronor men föll sedan raskt tillbaka igen och noterades efter en knapp timmes handel 2 kronor högre på 177,50.
Kanske tror inte investerarna på Leif Persson och oroas över att försäljningen ökat på bekostnad av lönsamheten.
Av Per.Ericson@ekonomi24.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.