Starka siffror från H&M

Hennes & Mauritz lyckades i juni månad bryta den trista vanan att redovisa en sämre försäljning än väntat. Med en försäljningsökning på hela 19 procent klåddes prognoserna med råge.

Två månader i rad har H&M tvingats redovisa en försäljning som hamnat under aktiemarknadens förväntningar.

Försäljningsökningarna i april och maj blev besvikelser och även om kvartalsrapporten för några veckor sedan fick tummen upp, främst på grund av de starka marginalerna, så vill analytikerna nu se bättre fart i försäljningen.

Det fick de också se under juni månad då H&M klämde till med en försäljningsökning på hela 19 procent. Det kan jämföras med analytikernas snittprognos i SME Direkts sammanställning som var 12,7 procent. Den mest optimistiske analytikern hade räknat med en ökning på 15 procent.

En anledning till den tröga försäljningsutvecklingen för H&M på senare tid har varit att de befintliga butikerna haft svårt att öka sin omsättning. I maj månad stannade tillväxten i de befintliga butikerna på 3-4 procent.

H&Ms koncernchef Rolf Eriksen sade i samband med kvartalsrapporten att bolaget hoppas kunna få upp tillväxten i de befintliga butikerna bland annat genom ett ändrat upplägg i butikerna. Målsättningen är att öka impulsköpen och att varje kund gör av med en femma extra i butikerna.

Kanske har de planerna redan fått effekt, till Nyhetsbyrån Direkt säger hur som helst finanschefen Leif Persson att de befintliga butikerna svarar för cirka 9 procentenheter av försäljningsökningen i maj.

En troligare förklaring till ökningen är dock det faktum att juni månad är en reamånad för H&M och andra klädbutiker. Vårreorna har under juni pågått för fullt ute i butikerna i bland annat Tyskland och Sverige.

H&M har dock tidigare sagt att reorna under det tredje kvartalet, det innevarande för bolaget, ska ligga i nivå med, eller under, samma period förra året. En av förklaringarna till H&Ms imponerande lönsamhet är just att man lyckas hålla reorna på en låg nivå.

Leif Persson säger också till Nyhetsbyrån Direkt att det inte är reorna som är förklaringen till försäljningsökningen i juni.

“I maj var Skandinavien bäst, medan Europa inte var fullt så bra. Nu i juni är Skandinavien fortfarande bra medan Europa har blivit bättre”, säger Leif Persson till Direkt.

Speciellt den tyska marknaden har under våren varit mycket trög och även om H&M tycks ha klarat sig bättre än de flesta konkurrenter i landet så vore än vändning i Tyskland välkommet eftersom det är H&Ms största marknad.

Så värst bra betalt fick inte H&M för sin starka försäljningsstatistik. Aktien hoppade inledningsvis upp 6,50 till 182 kronor men föll sedan raskt tillbaka igen och noterades efter en knapp timmes handel 2 kronor högre på 177,50.

Kanske tror inte investerarna på Leif Persson och oroas över att försäljningen ökat på bekostnad av lönsamheten.

Av Per.Ericson@ekonomi24.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.