Starkt kvartal för svensk servicehandel

Omsättningen i den svenska servicehandeln steg under årets tredje kvartal.

Omsättningen i den svenska servicehandeln steg med 1,9 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

Under de tre första kvartalen var ökningen 1,6 procent i årstakt.

”Alla delbranscher i Servicehandelsindex uppvisade försäljningstillväxt under det tredje kvartalet. Café agerar fortsatt draglok åt servicehandeln då försäljningen ökade med hela 5,5 procent. Spel & Tobak är kvartalets uppstickare med den näst starkaste försäljningstillväxten på 2,3 procent. Lägst tillväxt under tredje kvartalet hade Trafikbutikerna och Minilivs. Försäljningen i dessa delbranscher ökade med 0,1 respektive 0,4 procent”, skriver HUI.

”Servicehandeln visade upp en stabil försäljningstillväxt för andra kvartalet i rad. Tyvärr går försäljningen inte lika starkt i segmenten Trafikbutik och Minilivs. Dessa två segment måste utvecklas för att locka tillbaka konsumenterna”, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Servicehandlarnas framtidstro minskade från 36 till 32, vilket innebär en övervikt om 32 procent för optimisterna över pessimisterna.

 

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.