Stor i Norden liten på jorden
Avsaknaden av tillväxt och den iblygsamma internationella närvaron är två av Tietoenators största problem idag. Även om Tietoenators utomnordiska verksamhet är större än ärkerivalen WM-datas, så är den liten. Knappt 400 av koncernens 10.000 anställda, fyra procent, finns utanför Norden.
Internationell närvaro är en förutsättning för ett konsultföretag som vill växa och hålla uppe lönsamheten. Det pågår därför en konsolidering av IT-konsultsektorn, i likhet med många andra branscher. Drivkrafterna är dels att få en global räckvidd i affärerna, dels att nå skalfördelar. Den globala täckningen är viktig för att bolaget ska bli en attraktiv partner och för att få de multinationella kundföretagens outsourcingkontrakt. Det håller på att växa fram en handfull globala företag med IBM:s konsultarm Global Services i spetsen.
Årets största affär är Cap Geminis köp av revisionsföretaget Ernst & Youngs IT-konsulter. Men även bland de medelstora och mer nischinriktade konsultföretagen pågår en konsolidering och en internationalisering. Bland de större affärerna det senaste året märks franska Atos fusion med Origin, fransk-brittiska Sema Groups förvärv av LHS och brittisk-holländska CMT:s köp av Admiral, förutom Tieto och Enators sammanslagning i fjol.
Förvärvsiver
Dessutom driver aktiemarknadens krav på tillväxt bolagens förvärvsiver. När inte marknaden växer och den organiska tillväxten är låg blir förvärv en väg att motivera och försvara en reell eller upplevd “tillväxtvärdering”.
För att en sådan strategi ska vara trovärdig och sannolikt även framgångsrik, förutsätts att företaget kan upprätthålla lönsamheten på hemmaplan. Tietoenator har trots allt lyckats med detta, samtidigt som flertalet av de svenska internetkonsulterna har fallit ihop som korthus. Många av de traditionella större IT-konsulterna, som svenska WM-data och norska Merkantildata, dras också med stora lönsamhetsproblem.
Finansiell styrka
Tietoenators ambition är att växa på den europeiska marknaden och i synnerhet inom tjänster och lösningar som är kopplade till företagets prioriterade kundbranscher, framför allt finans och telekom. Från sin starka position i Norden, där kunderna är världsledande när det gäller starka tillväxtområden som mobil kommunikation och internetbankverksamhet, borde Tietoenator ha goda förutsättningar att lyckas.
Företagsledningen vill emellertid tona ned förväntningarna om större förvärv. Först ska den genomförda fusionen smältas, problemverksamheterna rensas ut och de utlovade synergivinsterna plockas fram.
Men samtidigt är förvärvstillfällen inte något som kan planeras in. Tietoenator har den finansiella styrkan att man kan bedriva en aktiv förvärvsstrategi. Företaget är skuldfritt och den kommande likviden från försäljningen av den försvarsinriktade konsultverksamheten Defence kommer att ge minst 1,1 miljarder kronor. Det ger ett förvärvsutrymme på sex till sju miljarder kronor.
Lågt värderad
Vid större affärer lär det handla om att använda den egna aktien som betalningsmedel. Här har Tietoenator emellertid en stor konkurrensnackdel eftersom aktien är relativt lågt värderad jämfört med andra europeiska konkurrenter.
Man kan också vända på det hela och argumentera att Tietoenators välskötta verksamhet, tydliga strategi och starka nordiska marknadsposition är mycket lockande för någon av de större europeiska spelarna.
För bolag som Logica och CMG, som är starka inom telekom- och finanssektorn, skulle Tietoenator passa väl in i portföljen. Ett nygammalt problem, som kan avhålla potentiella köpare från en sådan affär, är den stora goodwillpost som i så fall skulle uppstå.
Ett nordisk fusion skulle då kunna vara intressant. Det välskötta norska företaget EDB, som också är starka inom bank- och telekomsektorn, kan vara en potentiell kandidat. Med nuvarande värdeförhållanden, där EDB motsvarar 40 procent av Tietoenator, går det också att använda de tänjbara finska redovisningsreglerna för att få använda poolingmetoden, och på så vis undvika goodwill. Sådana förutsättningar har legat bakom åtskilliga affärer – flera av dem långt mer ologiska än dessa.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.