Fast 50
Största snabbväxarna
Fast 50 är listan över Sveriges snabbast växande teknikföretag, en utmärkelse som Affärsvärlden delar ut tillsammans med Deloitte. Bolagen på listan ska ha bedrivit verksamhet under de senaste fem åren och ha en omsättning som överstiger 800 000 dollar, runt 6 miljoner kronor.
– En stor andel av de högst rankade bolagen på årets lista har haft framgångar inom reklam på internet. För drygt tio år sedan var det en kraftig hajp kring detta, men då var det för tidigt och det kom aldrig att växa sig stort i konkurrens med traditionell media. Med smartphones och andra mobila enheter, explosionen inom sociala medier och e-handel har tiden hunnit ikapp, säger Erik Olin, partner på Deloitte och ansvarig för Fast 50 i Sverige.
– Adderar du sedan potentialen i big data så är möjligheterna oändliga att nå läsaren med reklam vid precis rätt tillfälle.
Vinnaren i år – med rekordmarginal – är mobilannonseringsbolaget Widespace. Bolaget är inte bara det mest snabbväxande i år, utan av alla som hittills varit med på listan sedan starten i Sverige år 2004. Tillväxten de senaste fem åren är hisnande 28 000 procent. I fjol omsatte bolaget 136 miljoner kronor att jämföra med en halv miljon kronor fem år tidigare.
Widespace styr mobilannonsen till de appar och sajter där den får störst effekt. Det är företagets egen optimeringsalgoritm som varje sekund räknar fram var annonsen gör bäst nytta baserat på tidigare resultat. Informationen kommer från analyser av tidigare annonskampanjer, och från sajter och appar där konsumenterna lämnat uppgifter om sig själva vid registreringen.
Bolaget växer i dag så att det knakar. Men det har inte alltid varit så enkelt. Grundarna Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad har båda en bakgrund på Ericsson. Redan 2004 skissade de på den affärsidé som var embryot till Widespace. Två år senare startade de bolaget, fick såddkapital och satte i gång. Allt tuffade på. Så kom Lehman-kraschen och den globala finanskrisen. Möjligheten att ta in riskkapital näst intill försvann.
– Henrik och jag sålde våra bilar och lägenheter för att hålla oss flytande, säger Patrik Fagerlund, som är vd i bolaget.
– Det blev några hundår där, säger Henric Ehrenblad, produktchef.
Mot alla odds överlevde Widespace. 2010 gjorde man den första annonsaffären värd över 100 000 kronor. Bolaget fortsatte förfina tekniken och säljorganisationen och fick ett allt bättre track-record.
År 2012 gick venture cap-bolaget Northzone och statliga Industrifonden in med 27 miljoner kronor i riskkapital. Båda har fortsatt att delta i påföljande emissioner och är tillsammans med grundarduon huvudägare.
– Det är inte bara en fråga om kapital. När välkända venture cap-bolag går in är det en kvalitetsstämpel, folk vet att de gjort sin due diligence, säger Patrik Fagerlund.
Å ena sidan har Widespace en stor fördel i att verka på den snabbväxande marknaden för mobilannonsering. I dag spenderas 5 procent av annonspengarna på mobila plattformar, samtidigt som mobilen står för 20 procent av mediekonsumtionen. Patrik Fagerlund räknar både med att annonsmarknaden hinner ikapp och att mobilens andel av mediekonsumtionen om några år snarare ligger upp mot 70 procent.
Å andra sidan är konkurrensen knivskarp och global. Widespace har några patentansökningar ute, men det är inte så man huvudsakligen försvarar sitt teknikförsprång.
– Marknaden rör sig extremt snabbt, och vi måste vara ännu snabbare. Vi är sex till tolv månader före våra konkurrenter i teknikutvecklingen och på det viset ser vi till att de aldrig hinner i kapp, säger Patrik Fagerlund.
Han återkommer också flera gånger till att han och Henric Ehrenblad visserligen startade bolaget, men att en extremt viktig framgångsfaktor har varit lyckade rekryteringar.
– Vi letar efter topptalanger på alla områden.
Han lägger också till att han aldrig sett Widespace som ett svenskt bolag, eller ens skandinaviskt, utan redan från början som globalt. I dag finns bolaget i nio länder och planen är att fortsätta expandera geografiskt. Om det sker som ett fortsatt fristående bolag, via kapital som tas in genom en börsnotering eller om Widespace köps upp av ett större bolag som vill komma i kapp på mobilsidan, lämnar han därhän.
– Vad vi verkligen vill göra är att bygga ett grymt företag. Det här är bara början på vår resa.
Utmärkelsen delas ut för elfte året i rad
Deloitte delar tillsammans med Affärsvärlden, Teknikföretagen och Svenska Riskkapitalföreningen ut en årlig utmärkelse till de 50 snabbast växande teknikföretagen i Sverige.
För att klassas som ett Fast 50-företag måste bolaget utveckla äganderättsskyddad teknik, tillverka teknikrelaterade produkter eller använda en stor andel av sina resurser till forskning och utveckling av teknik. Bolaget ska ha en omsättning som basåret överstiger 50 000 euro och för slutåret 800 000 euro. Företaget ska ha bedrivit verksamhet under de senaste fem åren.
Bolagen i kategorin Rising Stars har potential att bli morgondagens Fast 50. Tillväxten ska vara stark, men Rising Stars ställer inga krav på minimiomsättning för slutåret.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.