Svag e-handel tvingar fram fusioner

Gå ihop, sälj eller lägg ned. Alla vägar används för att klara den snabba omstruktureringen av e-handeln. Det är bråttom, bråttom. E-handeln utvecklas svagt, enligt undersökningsföretaget Ruab.

I måndags gick den norska e-handelssajten Yatack ihop med Sprayägda Toga. Affären är ett försök att få sådan volym att det räcker till lönsamhet. Sannolikt för att bli så attraktiv att en internationell jätte eller ett traditionellt handelsföretag lägger ett bud. Fler fusioner eller nedläggningar är att vänta. Det går nämligen rätt trögt för e-handeln. Enligt undersökningsföretaget Ruab ökar andelen av de som surfar och faktiskt köper något på internet mycket svagt. På två och ett halvt år har andelen av dem som besöker en webbplats och köpt något på internet bara ökat från straxt under tre procent till straxt över fyra procent.

Av de som besökte webbplatser ett genomsnittligt dygn i augusti angav 3,5 procent att de köpt något på internet. Det motsvarar cirka 55 000 personer, enligt Ruab. Drygt två miljoner svenskar använder internet ett genomsnittligt dygn.

Samtalen mellan e-handelsaktörer är intensiva i alla kategorier. I förra veckan köpte HQ.se Aktiespar Fondkommission och Teletrade köpte Aktiedirekt. Och mer blir det. Av 75 nordiska aktiemäklare medgav drygt 35 procent att deras nätmäklare har planer på fusioner i en enkät som gjordes av Ernst & Young i somras.

Utlänningar är också aktiva. I somras köptes Bidlet av den brittiska e-handlaren QXL som siktar på Europaherravälde. I våras köpte franska Ibazar den auktionssajten Bamba.nu i Göteborg. Ibazar jagar nu QXL på Europanivå. Flera traditionella företag har försökt fynda i e-handelskrisen. Börsnoterade modeföretaget New Wave visar intresse för Dressmart som ägarna försöker rekonstruera.

Det tyska medieföretaget Bertelsmann köpte amerikanska CDNow den första september för vad som anses vara en spottstyver. Och riskkapitalister och sajtägare hoppas på fler affärer där traditionella företag köper e-handelsföretag för att få en säljkanal på internet. Det spekuleras till exempel i att Åhléns ska köpa ett e-handelsföretag. Det dementerar Åhléns VD Bjarne Mumm.

”Men det är nog troligt att vi får se en hel del sådana affärer framöver”, säger Bjarne Mumm. Till och med portalerna Spray, Scandinavia Online och Torget väntas bli uppköpta eller gå ihop med europeiska och globala motsvarigheter för att någonsin bli lönsamma. Spanska Telefonica och tyska T-Online pekas ut som spekulanter.

För inte alltför länge sedan pratades det om att e-handelsjättar skulle komma att lägga bud på traditionella handelsföretag. Nu har vinden vänt. För att öka e-handeln är det fler aktörer som bygger upp bonussystem i stil med SAS Eurobonus. Även här är konkurrensen hård. Bland aktörerna finns resterna av Kjell Spångbergs kraschade superportal Oppido och amerikanska Beenz.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF