Svensk klädhandel steg 10,9 % i juni

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 10,9 % i juni jämfört med samma månad förra året.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 10,9 % i juni jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg med 8,7 %. Jämfört med 2019 steg klädhandeln med 6,9 % medan skohandeln var ned 8,4 %. Det visar Stilindex från Svensk Handel.

Det är femte månaden i rad med positiva siffror för kläd- och skohandeln.

– Modehandeln fortsätter att gå starkt. Klädeshandeln slår siffrorna från juni 2019 vilket visar att föregående månads trend håller i sig. Man säljer helt enkelt mer kläder nu än innan pandemin, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Han konstaterar vidare att det finns skäl att tro på något tuffare tider framåt hösten, då det ekonomiska läget riskerar att få konsumenterna att hålla hårdare i plånboken framöver.

Butiker och e-handel Juni 2022-2021 Juni 2022-2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat2022/2019
Kläder 10,9% 6,9% 26,0% 4,2%
Skor 8,7% -8,4% 21,2% -18,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.