Svenska handlarnas framtidstro sviktar

Handlarnas framtidstro sjunker enligt augusti månads Handelsbarometer. Framtidsindikatorn, som är ett mått på handlarnas tro på utvecklingen i detaljhandeln, föll till +7 från föregående månads +14. Jämfört med tidigare år ligger dock framtidsindikatorn på en högre nivå än vanligt i augusti.

”Vi har haft en fin sommar som jag tror många handlare är nöjda med. Nu sjunker förväntningarna något inför hösten, främst inom dagligvaruhandeln, men det ser betydligt bättre ut än för ett år sedan”, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Hälften av handlarna, 49 procent, tror att försäljningen kommer att öka under den kommande tremånadersperioden, vilket är en viss nedgång jämfört med föregående undersöknings 52 procent. Var femte dagligvaruhandlare väntar sig en negativ försäljningsutveckling under de närmsta månaderna.

Kaxighetsindikatorn uppgår i augusti månad till 10, vilket är en nedgång med 5 enheter jämfört med föregående månad. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco