TEMA: IT – Hårdvaruföretagen – Extrem tillväxt
För datortillverkarna präglades fjolåret av enorm tillväxt.Antalet sålda datorer översteg för första gången miljonen.Enligt analyshuset IT-research såldes nära 1,5 miljoner datoreri fjol, en ökning med 55 procent. Förklaringen tillförsäljningsboomen är succén för statens erbjudande attskattebefria datorer som företag köper till sina anställda, förhemmabruk. De så kallade personalaffärerna omsatte drygt en halvmiljon datorer.
Tuff omställning
Den extrema efterfrågan i Sverige tog många leverantörer påsängen. De stora leverantörerna är amerikanska, med en eller ettfåtal europeiska fabriker som förser hela den europeiskamarknaden. Att snabbt ställa om produktionen när efterfråganplötsligt ökar i ett land, som nu, är en tuff utmaning. Vinnarnablev de tillverkare som bäst hade trimmat sina produktions- ochlogistikapparater och var flexibla nog att svara upp mot densnabbt ökade efterfrågan i Sverige i fjol.Fjolårets vinnare var, återigen, Dell som ökade sin omsättningmed hela 205 procent. Det är tydligt att Dells strategi attsälja direkt till kunderna, utan några mellanhänder, fortsätteratt ta marknaden med storm och att det gör att bolaget kananpassa sig när efterfrågan ändras snabbt, som var fallet ifjol. Dell tog också många personaldatoraffärer. Efter detstarka fjolåret är Dell näst störst på PC-marknaden efterCompaq. Efter dessa två följer IBM, Fujitsu och HP. Compaqsvarade för fjolårets stora affär i sektorn i fjol genom köpetav Digital, som därmed försvunnit från Affärsvärldens rankning.Hårdvarubranschen blir alltmer internationell, och de lokalaspelarna har det tufft. De enda svenska spelarna i branschen ärså kallade PC-byggare, som sätter ihop datorer med komponenterfrån kända leverantörer i egna, lokala fabriker. Efter ettstarkt 1997 hade PC-byggarna ett tufft fjolår och tappademarknadsandelar enligt IT-research. Exempelvis tappade EUDTeknik och EM2 Data sina marknadsandelar.
Stora tar för sig
Fjolåret underströk alltså en tidigare trend blandhårdvarutillverkarna, nämligen att ett fåtal stora spelarevinner marknadsandelar på de mindres bekostnad. I Sverigegynnades de här stora spelarna av personaldatoraffärerna, därtrygghet och leveranssäkerhet från ett känt namn spelade storroll i valet av leverantör.Nytt för i år i Affärsvärldens undersökning är att äventillverkarna av kringutrustning finns med i den här kategorin,från att tidigare haft en egen kategori. Förklaringen är attförsäljningen av datorskärmar, skrivare, scanners, CD-brännaremed mera helt och hållet påverkas av PC-försäljningen.Inte minst skrivarmarknaden påverkades kraftigt av den ökadePC-försäljningen, eftersom personaldatorpaketen som regel äveninnehåller en skrivare. 1998 blev därför ett rekordår förskrivarbranschen. Under 1998 spräcktes miljongränsen för antalet skeppadeskrivare, enligt analysföretaget IDC. Det innebär en ökning medhela 83 procent jämfört med 1997. Av de totalt 1.067.000 såldaskrivarna kommer drygt en halv miljon från personaldatorpaketen.
Framtiden: PC som TV
Flera globala PC-tillverkare har känt av sämre tider, i börjanav 1999. Bolag som Hewlett-Packard, Dell och i synnerhet Compaqhar inte levt upp till förväntningarna och bolagens börskurser iUSA har rasat. Försäljningen har vikt, och marginalerna ärpressade. Den fråga som allt fler branschbedömare ställer sig ärhur problemen ska tolkas. Är det specifika problem för just dehär bolagen? Eller är det ett symptom på att vi är mitt inne iett trendskifte där hela PC-eran går mot sitt slut, ungefär somden så kallade stordatorepoken tog slut i början av 1980-talet?Det senare skulle givetvis på sikt betyda stora omvälvningar förhårdvarutillverkarna. Ett första tecken i tiden är att priserna rasarsnabbt. I USA säljs det redan datorer för under 600 dollar (ca 5.000kronor) och gränsen är långt ifrån nådd enligt de flesta experter. PC:nbörjar bli en standardprodukt, där det egentligen inte skiljernågonting mellan olika leverantörer. Här börjar PC-marknadenlikna den för TV-apparater. Det är en bransch som länge präglatsav rakbladstunna marginaler och där storlek är a och o. Ochliksom för TV-tillverkarna har PC-tillverkarna redan börjat draned kraftigt på sin forskning och utveckling, för att behållalönsamheten. De senaste åren har PC-försäljningen bland annat drivits påav internet, främst i hemmen. Ironiskt nog är det just internetsexplosionsartade tillväxt som på sikt framstår som det störstahotet mot PC:n. För att använda internet behövs egentligen inteen PC:s stora kapacitet och snabbhet. Idag är 96 procent av allaapparater som är uppkopplade mot internet just PC:ar.Analyshusen spår att den siffran är nere under 50 procent ombara ett par år. Det kan slå hårt mot hårdvarutillverkarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.