TEMA: IT – Internetbyråerna – Utmaningar på nätet
Internetbyråer har för första gången fått en egen kategori iAffärsvärldens kartläggning av den svenska IT-branschen. Det ären ung bransch som vuxit upp i takt med internets explosivaframfart och som specialiserat sig på att hjälpa företag ochmyndigheter med deras satsningar på internet.
Viktigare och svårare
I internets barndom handlade detta mest om att designa ochunderhålla ganska enkla sajter. Men i fjol började internettydligt utvecklas mer mot en plats för elektronisk handel.Därmed förändras också karaktären på internetkonsulternasuppdrag snabbt. De blir mer tekniskt avancerade, samtidigt somföretag också börjar efterfråga hjälp med hur hela bolaget skaanpassas till den nya tidens informationsekonomi.Det här ställer förstås helt andra krav på internetbyråerna, sommåste bli bredare. Uppdragens ändrade karaktär har också lockatnya konkurrenter till internetarenan. En tydlig trend är attfler traditionella IT-konsulter och managementkonsulter villprofilera sig som internetexperter. Gränsdragningen mellaninternetkonsulter och bolag i de här närbesläktade bolagen kanvara svår att dra.Affärsvärlden har valt att ta med bolag där minst 50 procent avomsättningen kan relateras till internet. Här har Affärsvärldentvingats gå på bolagens egna siffror. Urvalskriterierna hardiskvalificerat flera reklambyråer som satsar hårt på internet,exempelvis Almén Direkt. Det har också uteslutit de flestaIT-konsulter, trots att internet numera är en naturlig del ideras utbud av tjänster. Connecta och Linné Group är dock tvåtraditionella IT-konsulter som klassificeras som internetbyråer,enligt den här definitionen. Deras topplaceringar ska dock ses iljuset av att de har en betydligt längre historia än deras ungakonkurrenter och att en stor del av omsättningen kommer frånallmänt IT-konsultande.
Växtvärk
Som framgår av tabellen här intill prioriterarinternetkonsulterna tillväxt hårt, ofta på bekostnad avlönsamheten. Det har flera förklaringar, den viktigaste givetvisatt marknaden för tjänster kring internet växer i rasande takt.En annan är att de entreprenörer som ligger bakominternetbyråerna – exempelvis Johan Staal von Holstein på Iconoch Jonas Birgersson på Framtidsfabriken – varit oerhörtskickliga på att skapa uppmärksamhet genom spektakulärauttalanden i media. Uppmärksamheten har gjort det enkelt förinternetbyråerna att locka kompetent personal, som ju är enförutsättning för att växa. Entreprenörernas visioner ochförmåga att sälja sig har också gjort det lättare att skaffariskvilligt kapital.
Framtiden: När kommer vinsterna?
Internetbyråernas framtid ser ljus ut. Att företag kommer attbehöva hjälp med att anpassa sina affärsidéer för internet ävenframöver råder det inget tvivel om. Och att internetbyråernanumera inte är ensamma om att erbjuda tjänster kring internet,utan mer och mer konkurrerar med IT-konsulter,managementkonsulter, reklambyråer, med flera, är inget hot påkort sikt. Det kommer nämligen att finnas nog med uppdrag föralla dessa spelare under överskådlig tid.Men däremot är det inte alls säkert att internetbyråerna kommeratt bli så lönsamma vinstmaskiner som de själva hävdar och sominvesterarna hoppas på. Det blir allt vanligare med uppdrag därinternetbyråer arbetar tillsammans med företag från andrabranscher. Men det är det företag som har huvudansvaret försjälva projektet och huvudkontakten med kunden som blirlönsammast. Det pågår därför en allt viktigare kamp om att blihuvudkonsult i internetbranschen. Alla vill undvika att bliunderkonsulter, som får betydligt lägre marginaler.
Vinnarna är den kategori som visar sig ha den viktigastekompetensen för internetprojekt. IT-konsulterna, exempelvis,hävdar att det är tekniken som är a och o. Enligt dem kommerinternetbyråer att bli underkonsulter, som till exempel bara tarhand om designdelen. Internetbyråerna, å sin sida, menar atttekniken är underordnad utan att det är helheten – teknik,design, kultur, etc. – som är nyckeln, själva tänket.Tiden kommer utvisa vilka som får rätt. En sak är dock säker:det är de största och bredaste internetkonsulterna som harstörst chans att bli huvudkonsulter och få de mest lönsammauppdragen. Hittills har bara Icon, Razorfish ochFramtidsfabriken nått en slags kritisk storlek.Men dessa tre, liksom de flesta andra på listan, kommer attfortsätta att prioritera tillväxt, inte minst genom förvärv.Fusioner kommer att ske mellan internetbyråer, som närFramtidsfabriken och Netsolutions slog ihop sig tidigare i år.Eller så kommer bolagen fusioneras med just reklambyråer,IT-konsulter, medieföretag och så vidare. Exempelvis köpte justFramtidsfabriken en reklambyrå i Danmarak härom veckan.Internetbyråerna kommer därför också att fortsätta attprioritera tillväxt före lönsamhet. Det kommer att gå så längesom riskkapitalet fortsätter att söka sig till branschen. Dettakan fortsätta så länge de stora institutioner som investerat iinternetbyråer ser vilka skyhöga värderingar internetbyråernafår vid en börsintroduktion. Icon Medialab på svenska börsen ärvärderat till ungefär en och en halv miljard. Razorfish, noteratpå Nasdaq, är ännu högre värderat. Flera av de andrainternetbyråerna i tabellen här intill siktar också på någonform av notering, exempelvis just sammanslagna Framtidsfabrikenoch Netsolutions. Det är nog en trend som bara börjat.Men när det börjar gå sämre för branschen blir läget ett annat.Då kan internetkonsulterna snabbt tvingas läggatillväxtambitionerna på hyllan – och rent av börja bekymra sigom lönsamheten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.