Tillfälligt avbrott
Avbrott och tjänster som inte fungerar är vardagsmat på internet.Hittills har detta kanske inte gjort så mycket, eftersomrelativt få företag är beroende av internet för sin verksamhet.Men i takt med att internets betydelse både för företag ochprivatpersoner ökar så ökar också kostnaderna för avbrottenoch konsekvenserna för de drabbade. Den nya tekniken måste nu växa in isin nya roll som en livsviktig affärskanal. Här ligger en stor del avutmaningen för leverantörer av internetteknik de närmaste åren. Internetsförlovade hemland är fortfarande USA och där börjar internet bliså pass viktigt för företagen att avbrott i datanät och påinternettjänster ger rubriker på löpsedlarna.Ett aktuellt exempel är amerikanska MCI Worldcoms stora problemi bolagets amerikanska datanät. MCI Worldcom har specialiseratsig på att förse företag och organisationer meddatakommunikation med hög kapacitet och tillförlitlighet.Enligt uppgifter från MCI Worldcom härrör problemen frånuppgraderingar av nätverksprodukter från amerikanska LucentTechnologies. Hela 30 procent av bolagets nordamerikanska kunderhar drabbats av problemen.
Email och optioner
Totalt rör det sig om tusentals företag som drabbas avproblemen. Konsekvenserna omfattar allt från email ochbankomater till problem med handelssystemet på Chicago Board ofTrade, USA:s största optionsbörs.Många företag som använder MCI Worldcoms nät tappar kunder pågrund av avbrotten. Vissa företag riskerar till och med att gåomkull som en konsekvens av de tekniska problemen. Men de fullaeffekterna av avbrotten återstår att se. Vissa företag vetfortfarande inte riktigt hur deras kunder reagerar eftersomemail inte kommer fram.
Stämningar
Nu verkar problemen vara avhjälpta, men än så länge äreffekterna på MCI Worldcom osäkra. I värsta fall kommer bolagetatt tappa ordentligt med kunder, samtidigt som bolaget riskerarstämningar från arga kunder.Problemen för MCI Worldcom är i nätets kanske mest stabila ochvälskötta delar och får ses som ett ovanligt undantag. Men ävenom de är ovanliga kan de naturligtvis inträffa. MCI:s konkurrentAT & T hade liknande problem förra året. Då slogs stora delar avAT & T:s nät ut i samband med en uppgradering. AT & T gicksnabbt ut och informerade om problemen och tappade endast tvåprocent av kunderna.
Väckarklocka
Dessa problem kan vara en nyttig väckarklocka för många företag.När verksamheten är helt beroende av hur kommunikationenfungerar kan det vara lämpligt att ha flera leverantörer.Följderna av att vara beroende av en enda leverantör kan bli
ödesdigra. Företag som exempelvis nätverksföretaget Cisco säljerdrygt 80 procent av sina produkter via internet. Bolaget hardessutom anpassat hela organisationen till internet och är i höggrad beroende av email och tillgång till företagets storaintranät. Problemen är desto fler ju längre ut i internetarkitekturen mankommer. Störst är kanske riskerna för avbrott i de nyainternetbolagens tjänster. Många av de senaste årensinternetraketer är nämligen helt nya företag som har startat iliten skala och sedan tvingats växa i rollen som storföretag. Dehar helt enkelt inte haft råd eller tid att bygga system medsamma tillförlitlighet och kapacitet som exempelvis bankerna. Påkort tid har dessa bolag blivit tvungna att kunna hanteramiljontals besökare varje dag.Den här typen av problem är oftast ingen katastrof föranvändarna, eftersom det oftast finns konkurrerande tjänster atttillgå. Men för företagen själva och eventuella partners kanavbrott på tjänsten bli kännbara.
Pressad kurs
Ett av många exempel är amerikanska Ebay. Ebay är enmarknadsplats för auktioner på nätet. Ebay har drygt 70 procentav denna marknad i USA. Bolaget har haft problem med sin tjänstsom varit nere upprepade gånger de senaste månaderna. Problemenhar bland annat medfört att aktiekursen har pressats eftersomplacerarna befarat att Ebay kan tappa sin ledande ställning omde inte får ordning på verksamheten.Besökarna är nämligen inte särskilt trogna och problemen hargjort att Ebay tappat marknadsandelar till konkurrenterna. Yahoooch Amazon har tagit över en del av Ebays besökare och tar in påmarknadsledaren. De partnerföretag somsäljer sina varor via Ebay har också börjat sprida sina affärertill konkurrerande företag för att minska beroendet av enmarknadskanal. Inte minst förlorar Ebay pengar på de tekniskaproblemen. Ett dygns stopp gör dessutom att bolaget förlorarmellan 25 och 40 miljoner kronor i intäkter.
Krånglande post
E-postföretaget Hotmail är ett annat företag som haft problem iår. Hotmail har vuxit snabbt till drygt 40 miljoner användare, vilket hargjort att tjänsten slagit i kapacitetstaket titt som tätt. Kunder harinte kunnat använda sina tjänster i upp till fyra dagar.En svensk parallell till dessa problem är Sprays tjänst förgratis email som också har krånglat den senaste tiden. Det kändabokhandelsföretaget Amazon och internetmäklarna Etrade ochSchwab är andra företag som har haft upprepade avbrotti år. Konkurrensen är hård och upprepade tekniska problem kan snabbtstöpa om hela branscher på nätet. I Sverige har sådana stoppännu inte uppmärksammats i särskilt stor utsträckning. Men itakt med att internet ökar i betydelse kommer även uppmärksamheten.
BILDTEXT: Numera drabbas många hårt när det inte går att komma fram påinternet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.