Tillväxtmaskinens vd om bolagets största utmaningar

Mobilbetalbolaget Izettle har på mindre än fem år ökat sin omsättning med tiotusentals procent och nått en värdering på drygt 4 miljarder kronor. Det gör bolaget till en av finalisterna i Sweden Technology Fast 50.

Svenska Izettle växer så det knakar. Under fjolåret steg omsättningen rejält till 190 miljoner kronor, upp från 77 miljoner året innan.

– Våra tre primära fokusområden är tillväxt, tillväxt och tillväxt så det här visar väl att vi är på rimligt god väg, säger Jacob de Geer.

Jacob de Geer grundade Izettle tillsammans med Magnus Nilsson 2010. Fast egentligen var det de Geers fru som sådde fröet till det Stockholmsbaserade kortbetalningsbolaget. Hon hade svårt att ta betalt av sina kunder när hennes bolag ställde ut på mässor runt om i Sverige. Kunderna hade oftast inga kontanter och hon tog inte emot kort på grund av att de höga avgifterna för en kortterminal.

– Vi trodde att det redan fanns en lösning på problemet men det gjorde det inte. Det ledde till att jag och Magnus Nilsson drog igång Izettle, säger Jacob de Geer.

Izettles produkt är helt enkelt en liten billig kortterminal som kan anslutas via mobilen eller en läsplatta och som därmed ger småföretagare, utställare och tillfälliga försäljare möjlighet att ta betalt med kort. Fem år senare har it-bolaget etablerat sig på tolv marknader i Europa och är på god väg att bli en så kallad enhörning, alltså ett tillväxtbolag med en värdering över 1 miljard dollar. Jacob de Geer äger själv drygt tio procent av bolaget. Men Izettle dras fortfarande med förluster och rörelseresultatet slutade på minus 228 miljoner kronor i fjol, mot minus 166 miljoner året innan.

– Vi vill vara i en position där vi är herrar över vårt eget öde. Väljer vi att slå av på tillväxten så ska bolaget kunna bära sig själv.

Anledningen till att Izettle investerar i tillväxt i stället för att visa vinst är enligt Jacob de Geer att marknaden är så otroligt stor, konkurrensen liten och att det finns tecken på stora möjligheter att tjäna pengar på terminalkunderna på sikt

– Vi växer kraftigt på bekostnad av lönsamhet för att kunna se ännu högre vinstsiffror framöver.

Vilka är riskerna med att växa så fort?
– Det är att man tappar fokus och att verksamheten blir för spretig. Den andra utmaningen är att anställa rätt folk och inte nöja sig med den näst bästa människan som i sin tur tar in den näst bästa. Då sitter man till sist där med ett gäng medelmåttor.

Fast 50

Deloitte delar tillsammans med Affärsvärlden ut en årlig utmärkelse till de 50 snabbast växande teknikföretagen i Sverige. Bolagen på listan …

* … ska ha bedrivit verksamhet under de senaste fyra åren och är svenskt. Dotterbolag eller divisioner kan inte kandidera.

* … utvecklar äganderättsskyddad teknik som utgör en väsentlig andel av företagets nettoomsättning.

* … tillverkar teknikrelaterade produkter.

* … tillägnar stor andel av sina resurser till forskning och utveckling av teknik.

* … har en nettoomsättning som överstiger 50 000 euro för basåret och 1 000 000 för slutåret.

Vinnaren presenteras vid en priscermoni på Nasdaq OMX i Stockholm den 10 november.

Tidigare rankades även bolag i kategorin Rising Stars, morgondagens Fast 50-bolag. Från och med 2015 rankar vi endast i kategorin Fast 50.

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.