Fast 50
Prisat bolag ska utmana Google i USA
Widespace mjukvara hjälper bolag som bland annat Coca-Cola och Disney att rikta sin mobilreklam till potentiella kunder i Europa.
Nu vill det svenska teknikbolaget ha in mer pengar för att kunna ta sig in på den amerikanska marknaden och ta upp kampen med de ledande bolagen Facebook och Google. Det uppger Henric Ehrenblad, medgrundare av Widespace, till Bloomberg.
Sedan starten 2007 har Widespace fått in cirka 150 miljoner kronor från riskkapitalbolag som Northzone och Industrifonden.
– Jag skulle föredra att ha tio miljoner dollar till på banken innan vi ger oss in i USA, säger Henric Ehrenblad till Bloomberg.
Widespace spår att omsättningen ökar med 45 procent till cirka 420 miljoner kronor i år. I fjol tog Widespace hem segern i Fast 50 Technology Sweden med en tillväxt på 27 930 procent under en femårsperiod. I år kom bolaget på en fjärde plats. Priset delas ut av Deloitte och Affärsvärlden är mediepartner.
Antalet mobilannonser i USA väntas växa och utgöra närmare 30 procent av USA:s totala annonsmarknad nästa år. Hela den amerikanska annonsmarknaden beräknas då ligga på cirka 226 miljarder dollar, skriver Bloomberg.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.