Titta – e-handeln gör ju vinst!

Över hälften av svenska e-handelsbolag går nu med vinst. Det visar färsk statistik från Svensk Handel. FV har hittat doldisarna som gör succé på nätet.

Internethandelns andel av den totala detaljhandelsförsäljningen ökade under fjärde kvartalet i fjol med 17% till sammanlagt 1,9%, eller 6,8 miljarder kronor. 54 procent av de som säljer via nätet uppger att näthandeln är lönsam. Och i många fall har internethandeln till och med bättre marginaler än de företag man konkurrerar med. Den lilla småländska fotobutiken Scandinavian Photo har gått från en lokal butik till en svensk fotojätte med cirka 10 procent av den svenska fotomarknaden. Redan 1994 sattes den första siten upp. E-handel har funnits i hela fyra år. Det räkenskapsår som slutar sista april kommer av allt att döma att bjuda på en omsättning på cirka 140 miljoner kronor, en ökning på 25 procent. Nästa år räknar Scandinavian Photo med att växa med lika mycket. – 12 procent av vår omsättning kommer från vår butik, resten direkt eller indirekt från nätet. Vi har en total nettovinst på 6 procent. Det är ungefär dubbelt så mycket som en vanlig butik har, säger Kenneth Ståhl, vd för Scandinavian Photo. Och detta trots att Scandinavian Photo ligger cirka 10 procent under normalpriset för sina produkter. Scandinavian Photo levererar till totalt 53 länder, främst till skandinaver i utlandet som väljer att handla via nätet från Sverige för trygghetens skull. Growinlife, som säljer mammakläder via nätet, är e-handelsbutiken som blev en fysisk butik på Söder i Stockholm. Idag omsätter man cirka 25 procent via internet. I år väntas en omsättning på minst 12 miljoner och för branschen goda marginaler. Marginalerna är ungefär samma i båda leden, menar Lotte Kylberg, en av grundarna, dock utan att närmare vilja specificera dem. ”Kläder är svårt att sälja på nätet eftersom man vill se, känna och prova,” säger hon. ”Men vi har väldigt många återkommande kunder via nätet.” ”Internet är bättre än all marknadsföring och annonsering. Ungefär en tredjedel av våra butikskunder har hittat oss via internet.” Markus Weiselbaumer, internetchef på IKEA, säger att internet blir allt viktigare, men att internet inte är jätteviktigt för IKEA. ”Vårt första mål är inte att sälja, utan att kommunicera med våra kunder,” säger han och pekar på att man ser en mycket positiv utveckling på internetsidan. Omsättning och marginaler vill han dock inte kommentera, men anser att internet är en lönsam satsning och en naturlig utvidgning av IKEAs handla-hemmakoncept. Vad handlar man då mest? ”Vi ser att man handlar tyngre grejor på nätet, möbler och sådant. En klar tyngdvikt på möbelsidan.” En annan lönsam satsning på internet står prylkungarna på Clas Ohlson för. Den senaste kvartalsrapporten visade på en omsättning på 565 miljoner kronor, varav 47 miljoner från postorder/internet. Internets andel av postorderförsäljningen är numer 35 procent, trots Clas Ohlson-katalogens grundmurade popularitet. Rörelseresultatet för butiksdelen blev 6 miljoner, eller 24,6 procent av omsättningen. För postorder/internet stannade resultatet på i och för sig goda 16 procent. I utlandet rullar det också på. Internetgiganten America Online, onlinedivisionen i jättekoncernen AOL Time Warner, gjorde en vinst i fjol på 2,9 miljarder dollar EBITDA på en omsättning på 8,7 miljarder dollar. Sökföretaget Overture tjänar grova pengar på att låta företagen betala för att komma högt upp i sökningen, och levererar sedan sökningen till företag som Yahoo. I fjol gjorde de en vinst på 20,2 miljoner dollar på en omsättning av 288 miljoner. Amazon har visserligen haft ett underskott på 2,86 miljarder dollar från starten i juli 1995 till dags dato, men det fjärde kvartalet i fjol gjorde de en liten vinst på 5 miljoner dollar. Även om det fjärde kvartalet är Amazons bästa och även om växelkursvinster gav ett stort plus i kassan kvarstår faktum att det blev svarta siffror. Auktionstjänsten eBay är däremot en riktig vinstmaskin. 2001 omsatte bolaget hela 749 miljoner dollar och gjorde en vinst dryga 90 miljoner dollar. Både omsättning och vinst spås öka kraftigt under 2002. Speljätten Ladbrokes gjorde en vinst på 2 miljoner pund på de 188 miljoner pund man omsatte på E-gaming. Likaså säger sig söktjänsten Google göra vinst. Hur mycket vet dock ingen eftersom bolaget är privatägt. Ett lite bisarrare exempel på lönsamma internetföretag är den famösa siten ”Fucked Company”, www.fuckedcompany.com. Fucked Company, vilket är en oblyg anspelning på ”Fast Company” som var en av internetvärldens mer hyllade magasin, har gjort det till sitt uppdrag att lista alla nedläggningar inom internetvärlden. De har en anställd, gigantisk trafik och grundaren, Philip Kaplan, skrattar hela vägen till banken.

Johan Jörgensen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF