Trögt för försäkringsmäklarna på nätet

E-handelskrisen sopar banan med alla aktörer i dess väg, och försäkringsmäkleri på nätet är inget undantag. Goodguy, Insplanet och Jahaya var bara några av de mäklare som under hösten 1999 sjösattes med hjälp av braskande reklamkampanjer. Fortfarande är ingen lönsamhet i sikte och samtliga har varit tvungna att ändra sina affärsmodeller för att överleva.

Varken Spray-gänget som ägare och mediegaranter eller förre Skandiachefen Björn Wolrath som affischnamn hjälpte. Försäkringsmäklarna Jahaya, Insplanet och Goodguy har fått lägga såväl expansionsplaner som drömmarna om att revolutionera försäkringsbranschen på is. Ingen av aktörerna vill lämna ifrån sig aktuella omsättningssiffror, men alla bekräftar att det är långt till lönsamhet.

”Den som försöker leva på enbart nätmäkleri lär få vänta länge på lönsamheten”, säger Per Eliasson, VD på Jahaya, till lika delar ägt av grundarna och riskkapitalbolaget EDP.

”Alla bedömare hade trott att utvecklingen skulle gå mycket fortare Jag är övertygad om att det är en bra idé med försäkringar på nätet, men vi har ingen möjlighet att ändra kundernas beteenden på egen hand. Försäkringsbolagen måste leda utvecklingen och ‘uppfostra’ folk i nätbeteende precis som bankerna har gjort”, säger Per Eliasson, VD på Jahaya, ägt till lika delar av grundarna och riskkapitalbolaget EDP. Redan i somras insåg man på Jahaya att affärsmodellen behövde breddas och övergav tanken på att sälja sakförsäkringar innan man ens hann komma igång. Framöver räknar Per Eliasson med att över 80 procent av intäkterna ska komma från ”utvecklingsverksamheten.”

”Att leva enbart på mäkleriet skulle det innebära att vi var tvungna att ta in mer pengar. Utvecklingsbolaget, vars verksamhet kan liknas vid traditionella konsulttjänster i försäkringsfrågor och systemutveckling, klarar vi att dra runt ändå med positivt kassaflöde”, säger Per Eliasson.

Även för Insplanet, där Spray Ventures initialt var med som delägare, har stora förändringar skett under den gångna hösten.

”När vi insåg att det inte var tillräckligt många som tecknade försäkringar via nätet för att vi skulle klara oss på det, bestämde vi oss för att jobba på ett nytt sätt”, säger VD Jan De Geer, som tillsammans med ledningen köpt ut Spray-gänget ur bolaget.

”Vi har intensifierat bearbetningen av befintliga kunder radikalt och planerar även att börja sälja licenser av vårt tekniska system till konkurrenter, vilket skulle kunna vara en potentiell intäktskälla”, säger Jan de Geer. Inte heller Insplanet räknar med lönsamhet den närmaste framtiden.

”Vi har nyligen tagit in nya pengar och räknar med att de ska ta oss fram till lönsamhet i början av år 2002. I dagsläget är visserligen vår orderingång större än kostnaderna, men vi får inte betalt förrän kunden betalar premien till försäkringsbolaget varför det blir en viss eftersläpning i intäkterna”, säger Jan de Geer.

På Kinneviksägda Goodguy, som lanserades med Björn Wolrath, f d Skandia som förgrundsfigur för drygt ett och ett halvt år sedan, säljer man idag förutom försäkringar även el och telefoni.

”Vi siktar på att bli en modern hushålls- och tjänsteportal. Telefonidelen, som är den vi hållit på längst med, har gått över förväntan och står redan för nästan halva omsättningen. Resten av intäkterna kommer än så länge från försäkringssidan. El-försäljningen är ganska nytt och har än så länge marginell betydelse för omsättningen, men tillsammans utgör de tre verksamheterna ett starkt koncept”, säger Goodguys VD Göran Broodh. Inom flera av de segment som sargats av e-handeln, t ex de nätmäklare som erbjuder handel i aktier över nätet, sätter aktörerna nu hoppet till strukturaffärer eller sammanslagningar – försäkringsbranschen är inget undantag. Inget av de större försäkringsbolagen pekas dock ut som aktuella på köparsidan, eftersom ett uppköp skulle innebära att mäklaren förlorar sin mäklarlicens. Däremot vore en trolig lösning att någon av de större mäklarfirmorna som Max Mathiessen, Willis Corroon eller Marsh McLennan står på köparsidan.

”Det finns även andra aktörer som kommer från ett helt annat håll men som nu är på väg in i finansbranschen. Jag tror att vi lär få se en hel del förändringar den närmaste tiden”, säger Per Eliasson på Jahaya där man redan idag för en del diskussioner beträffande mäkleridelen.

”Det är helt klart att en större kunddatabas är en förutsättning för att få lönsamhet i verksamheten.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF