Truecallers VD om indiska hotet: ”Vi gillar att vara ett paranoiskt företag”

Truecaller har nu passerat 450 miljoner användare och enligt bolaget är en miljard inom räckhåll. Men ett orosmoln är den konkurrerande tjänst som den indiska regeringen planerar att lansera.
"Det sporrar oss att försöka ligga steget före. Vi gillar att vara ett paranoiskt företag", säger VD Rishit Jhunjhunwala till Afv.
Truecallers VD om indiska hotet: ”Vi gillar att vara ett paranoiskt företag” - Rishit Jhunjhunwala_1
Rishit Jhunjhunwala tillträdde som Truecaller-VD i januari. Foto: Truecaller

Samtalsidentifieringsbolaget Truecaller faller tvåsiffrigt på börsen efter att ha släppt sin rapport för det första kvartalet. Omsättningen ökade med 16% till knappt en halv miljard kronor. Det var något sämre än väntat, samtidigt som resultatet tyngdes av kostnader för incitamentsprogram.

Marknadens hårda dom kan ses i ljuset av att aktien har rusat nära 100% det senaste året.

VD Rishit Jhunjhunwala menar ändå att det var ett starkt kvartal. Han pekar bland annat på att användarbasen växte med 12 miljoner, jämfört med föregående kvartal.

“Vi har nu 450 miljoner användare globalt och börjar närma oss en miljard. Det finns väldigt få andra företag som kan stoltsera med det.”

När kan miljardvallen sprängas, är det tio år bort?

“Vi hoppas att vi kan göra det snabbare än så, ärligt talat. Vi vet att det finns en stor bas där ute som ännu inte använder Truecaller. I Indien finns det troligen 300–400 miljoner fler smartphone-användare, som vi fortfarande behöver konvertera. Och globalt har vi bara skrapat på ytan när det gäller vår användartillväxt.”

Konkurrent på gång

Ett potentiellt hot mot tillväxtplanerna är den konkurrerande tjänst som den indiska regeringen planerar att lansera. Rishit Jhunjhunwala lyfter fram det som bolagets största huvudbry just nu, även om han vill tona ner dramatiken.

Den statliga tjänsten skulle innebära att mobilanvändare i Indien får upp namnet på uppringaren i displayen, baserat på vem SIM-kortet är registrerat på. Truecaller menar att det inte kommer lösa problemet med spam och bedrägerier.

“Det är klart att vissa konsumenter kanske är nöjda med att bara få ett namn visat. Men Truecaller gör mycket mer än att bara visa namnet, och därför tror jag inte att det kommer påverka oss”, säger Rishit Jhunjhunwala.

Han betonar samtidigt att bolaget tar utmaningen på allvar, och försöker att ligga steget före genom att erbjuda mervärde i form av bland annat spam- och bedrägeriupptäckt.

“Vi gillar att vara ett paranoiskt företag och vi har inte haft någon direkt konkurrens tidigare. Det här sporrar oss att bygga mer och mer för att betjäna våra användare ännu bättre.”

“Verkligen sorgligt”

Av Truecallers drygt 450 miljoner användare är bara 2,8 miljoner betalande prenumeranter. Lejonparten av bolagets intäkter kommer istället från annonser, där marknaden har varit svag de senaste åren. Enligt Jhunjhunwala syns nu en viss stabilisering och i Q1 ökade annonsintäkterna med 5% på årsbasis.

Samtidigt beskrivs utsikterna som osäkra på grund av den geopolitiska utvecklingen. 72,5% av Truecallers totala intäkter kommer från den indiska marknaden. Bolaget följer därför de senaste dagarnas upptrappade konflikt mellan Indien och Pakistan noga.

“Det är verkligen sorgligt vad som händer. Men vi har ännu inte upplevt någon påverkan från Indien-Pakistan-konflikten. Vi är självklart fortsatt vaksamma eftersom vi vill se vilken typ av påverkan det kan ha. Det återstår att se hur situationen utvecklas och vilken typ av geopolitiska osäkerheter det faktiskt skapar”, säger Rishit Jhunjhunwala.

Intäktsfördelningen

Segment Q1 2025 (Mkr) Årlig tillväxt (%)
Annonsintäkter 334,4 5
Prenumerationer 82 40
Truecaller for Business 79,2 60

 

Viktig Iphone-uppdatering

För att minska beroendet av den slagiga annonsmarknaden, försöker bolaget att växa inom prenumerationer och företagstjänsten Truecaller for Business. De återkommande intäkterna från de två segmenten växte med 49% i det första kvartalet.

Rishit Jhunjhunwala menar att tillväxtutsikterna är fortsatt goda. I slutet av januari lanserade Truecaller sin största uppdatering hittills på Iphone, vilket gör att appen nu kan användas till samtalsidentifiering och spamblockering på samma sätt som på Android. Tidigare fanns det stora begränsningar.

Enligt Jhunjhunwala kommer det dröja till Q2 innan uppdateringen börjar synas i Truecallers finansiella siffror. Men han beskriver lanseringen som lovande, där 55 000 betalande Iphone-användare tillkom i april. Det motsvarar en månatlig tillväxt på 6% sedan slutet av mars.

“Vi förväntar oss att den här delen kommer bli väldigt viktig för oss. Vi vet att Iphone-användare har en mycket högre benägenhet att bli betalande prenumeranter”, säger han och fortsätter:

“Varje produktlansering är en lång resa. Vi måste testa prissättning, paketlösningar, provperioder och erbjudanden i varje land. Det är mycket testning som ska ske innan det här blir mycket större. Och det är den fasen vi är i just nu.”

 

Truecaller, Mkr Q1-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 496,9 512 -2,9% 427,2 16,3%
Ebitda 149 151 -1,3%
Ebitda-marginal 30,0% 35,3%
Justerat ebitda 198,6 172 15,5% 162,3 22,4%
Justerad ebitda-marginal 40,0% 33,6% 38,0%
Rörelseresultat 133,6 138 -3,2%
Rörelsemarginal 26,9% 32,3%
Nettoresultat 101,7 133 -23,5%
Resultat per aktie, kronor 0,30 0,38 -21,1%

Konsensusdata från Modular Finance

Läs mer:

Truecaller: Återhämtning i ropet

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Curasight