Twitter ska dela annonsintäkter med blue-twittrare

Mikrobloggen Twitter lanserar ett program för att betala skapare på plattformen en del av annonsintäkterna från annonser placerade i svar på deras tweets.
Twitter ska dela annonsintäkter med blue-twittrare - Musk Twitter
Foto: AP Photo/Gregory Bull/TT

För att vara berättigade måste skaparna uppfylla vissa kriterier, inklusive prenumeration på Twitter Blue eller vara verifierade organisationer.

Initiativet är en del av en större trend, med flera sociala medieplattformar som söker sätt att belöna innehållsskapare och kommer efter att bland annat Snapchat och Meta infört liknande program.

Trots utmaningar sedan Elon Musk tog över företaget, inklusive att många annonsörer har dragit sig tillbaka på grund av oro över reglering av innehåll, hävdar Musk att de flesta annonsörer nu återvänder till Twitter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG