Urstark rapport från Electrolux

Electrolux nye VD Hans Stråberg behöver verkligen inte skämmas för sin första kvartalsrapport. Resultatet slog förväntningarna med hästlängder och lönsamheten för vitvarujätten fortsätter uppåt på båda sidor om Atlanten. Aktien steg kraftigt i den tidiga handeln.

Electrolux fortsatte den angenäma trenden bland verkstadsbolagen att klå förväntningarna på resultatet i det andra kvartalet.

Bolaget drämde dessutom till ordentligt och periodens vinst efter finansnetto på knappt 2,7 miljarder kronor är hela 36 procent bättre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning.

Lyckad start således för bolagets nye VD Hans Stråberg.

Att det är hans första kvartalsrapport märks på den 3,5 sidor långa kommentaren han lämnar till siffrorna.

“De flesta av koncernens verksamheter visade bättre resultat. Huvuddelen av resultatförbättringen kan dock hänföras till vitvaror i USA, där vi hade ett svagt första halvår föregående år på grund av leveransproblem och avsevärda kostnader vid infasningen av den nya generationen kylskåp”, konstaterar Hans Stråberg.

I den förra kvartalsrapporten gillade analytikerna vad de såg i lönsamheten för Electrolux vitvaror. Trots ett ganska tufft utgångsläge lyckades bolaget pressa upp marginalerna både i USA och Europa. Den trenden har fortsatt under andra kvartalet och lönsamheten stiger ytterligare.

I Nordamerika var rörelsemarginalen för vitvaror närmare 9 procent och i Europa knappt 7 procent. Enligt SME Direkts sammanställning väntades en rörelsemarginal för hela Electrolux i det andra kvartalet på 5,8 procent, den blev hela 7,3 procent.

Under det första halvåret konstaterar Hans Stråberg att marknaden i USA visat en större uppgång än Electrolux hade väntat sig. I Europa har däremot efterfrågan varit svagare än förra året. Utsikterna för resten av året är aningen mer positiva än de var i rapporten för det första kvartalet.

“Vi förväntar oss att marknadsläget under andra halvåret 2002 kommer att vara oförändrat jämfört med föregående år i både Europa och Nordamerika”, skriver Hans Stråberg.

Fortfarande finns osäkerhet om konsumtionen i USA och för resten av året blir också jämförelsen med förra året tuffare. Andra halvårets rörelseresultat ska ändå upp jämfört med förra året och för helåret 2002 räknar Electrolux med ett väsentligt förbättrat rörelseresultat.

I sin långa kommentar till rapporten pekar Hans Stråberg ut riktningen för Electrolux de kommande åren. Strukturen ska förbättras ytterligare och värdeskapande står fortfarande högt på agendan. Mer fokus ska även läggas på produktlanseringar och marknadsföring.

“Varje gång vi kommer ut med en ny produkt som möter konsumenternas behov ser vi att de också är villiga att betala mer för denna produkt. Det gäller därför att bättre förstå konsumenternas behov. Från och med nu måste varje ny produktinvestering vara baserad på ett klart definierbart användarbehov”, skriver han.

Av Per.Ericson@ekonomi24.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.