Urstark tankmarknad

Ökad oljeproduktion har gjort tankrederierna till kursvinnare i sommar.

Tankrederierna upplever för tillfället en marknad av sällan skådat slag. Fraktpriserna för moderna stora tankfartyg, det vill säga VLCC (Very Large Crude Carrier), har sedan årsskiftet trefaldigats till cirka 60.000 dollar per dag. Fjolårets genomsnittliga intjäningsnivå låg på under 20.000 dollar per dag. För mindre tankfartyg noteras proportionellt sett liknande eller till och med större uppgångar.

Tidigare mycket kraftiga uppgångar har i regel orsakats av krig i eller kring Persiska viken. Fraktpriset har vid sådana tillfällen stigit mycket snabbt till liknande nivåer som idag för att nästan lika snabbt falla tillbaka. Det intressanta med nuvarande hausse är att den drivs av starka fundamentala faktorer. Fraktpriset på olja är nämligen mycket känsligt för förändringar i oljeproduktionen i länderna kring Persiska viken. OPEC:s produktionsökning som aviserades i mars, i kombination med obefintlig kapacitetsökning i världens tankflotta under senare år, ledde till att fraktmarknaden tog fart på allvar.

Denna gång ska dock uppgången kunna hålla i sig betydligt längre än normalt. Det tror i varje fall analytiker och redare som räknar med en stark tankmarknad under de närmaste två åren.

Skrotningen avtar

Kanske finns det äntligen fog för deras optimism.

Men branschbedömare och redare har som regel haft fel i sina tidigare prognoser. Vid minsta tillstymmelse till bättre fraktpriser brukar skrotningen av gammalt tonnage avta och nybeställningarna ökar vid de sydkoreanska och japanska skeppsvarven. Redarna har med andra ord skjutit sig själva i foten ett otal gånger tidigare.

Nu är emellertid orderböckerna fulltecknade hos världens varv. De nytillskott som redan finns i orderböckerna uppvägs till viss del av fortsatta skrotningar. Den som beställer nytt kan tidigast få sina fartyg levererade 2003.

Besiktning väntar

Samtidigt passerar en hel del fartyg 25 års ålder de närmaste 2-3 åren, vilket tvingar dessa att genomgå en omfattande besiktning. Förmodligen kommer det att bli tal om betydande reparationer för många redare, vilket gör det mer lönsamt att skicka fartyget till upphuggning.

En stark världsekonomi som fortsätter att driva upp efterfrågan på olja innebär att OPEC-länderna successivt pumpar upp alltmer olja. I kombination med en måttlig kapacitetsökning av världens tankflotta de närmaste åren talar det för en fortsatt stark tankmarknad.

För en gångs skull ser det faktiskt riktigt bra ut för tankrederierna och också aktiekurserna på tankaktier har dragit iväg. De största kursuppgångarna märks utomlands, bland annat för norska Frontline. För svenska placerare har rederiaktier numer marginell betydelse. Stenadominerade Concordia är det enda stortankrederi som finns kvar på den svenska börsen. Aktien har stigit 30 procent i år och jämfört med i fjol höst har kursen fördubblats. För tre år sedan betalades aktien i det dubbla jämfört med idag.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.