Usla lån, goda affärer

Hoist går mot ett rekordår. Dåliga lån har visat sig vara en lönsam affär.

Året har, så när som på ett undantag, varit tufft för finansaktierna på börsen. Aktiekurserna har gått ned och nu tycks kreditförlusterna öka. Men Hoist International, som tar hand om dåliga lån från konsumenter, har däremot haft ett bra år. Sedan årsskiftet har aktiekursen gått upp med 5 procent till 47 kronor.

Uppgången är motiverad: Vinsttillväxten är snabb och verksamheten verkar vara närmast okänslig för konjunkturväxlingar, vilket gör att Affärsvärlden räknar med att potentialen är fortsatt stor.

Delårsrapporten nyligen visade att bolaget går mot ett rekordår. Vinst före skatt ökar i år från 33 till 65-70 miljoner kronor, enligt bolagets prognos, och vd Peter Buttenschön har sagt att nästa år blir “betydligt bättre”.

Den snabba vinsttillväxten gör att nyckeltalen ser attraktiva ut. För innevarande år ligger p/e-talet på 14. Med Affärsvärldens vinstprognos för 2002 blir samma nyckeltal omkring tio. Med tanke på att vinsten under nästa år kan öka med 30-40 procent är värderingen mycket attraktiv.

Ledningen förutser nämligen fortsatt tillväxt under de närmaste åren. Målet är att Hoist ska växa med 50 procent per år. Det verkar vara fullt realistiskt. Det finns visserligen konkurrens i varierande grad i olika länder, men den potentiella marknaden är stor och utbudet av kreditstockar väntas öka, inte minst i Tyskland, som redan är Hoists största marknad.

Ett skäl är att intresset från banker och andra finansinstitut tycks öka för att lägga ut hanteringen av förfallna konsumentkrediter på entreprenad. Att driva in dessa dåliga lån är ett arbete som inte riktigt hör hemma i bankernas kärnverksamhet. Arbetet kan dessutom vara kostsamt eftersom det kräver specialhantering.

Finansiellt är Hoist redo för att köpa nya kreditstockar efter sommarens emission av konvertibler, som drog in 95 miljoner kronor, samtidigt som det egna kassaflödet ökar.

Med Deutsche Bank som största ägare (cirka 20 procent) och med flera välkända banker på referenslistan har bolaget förstärkt trovärdigheten som seriös partner åt bankerna.

Det är viktigt eftersom hantering av fordringar av naturliga skäl är en känslig verksamhet.

I dag finns Hoist framför allt i Sverige och Tyskland. Men expansionen ut i övriga Europa är i full gång. Första steget har tagits i Frankrike, där en organisation väntas vara på plats i början av nästa år. Den största delen av vinsten kommer fortfarande från Sverige, men så kommer det inte att förbli. Den tyska kreditstocken är väsentligt mycket större och i takt med att betalningsflödena ökar kommer Tyskland säkert att ta över den rollen som bolagets viktigaste marknad.

Hittills har alltså Hoists affärsidé visat sig hålla. Den går ut på att Hoist övertar nödlidande konsumentkrediter från bankerna, antingen genom regelrätta köp eller genom vinstdelning. För det betalar Hoist från någon procent av kapitalbeloppet upp till 30 procent, beroende på marknad och på hur kreditstocken ser ut. Bolaget vet nog vid här laget ganska väl hur mycket olika kreditstockar kan generera i intäkter.

Personlig service

Tanken är att Hoist ska få fart på kassaflödet genom att så långt möjligt nå fram till realistiska, individuellt utformade betalningsuppgörelser för varje låntagare, antingen genom en engångsbetalning eller genom en avbetalningsplan. Moroten är att låntagaren får en chans att bli skuldfri. Oftast rör det sig om relativt små belopp; genomsnittsfordran ligger kring 50 000 kronor. Arbetsmetoderna gör att det tar en viss tid innan en nyförvärvad portfölj börjar genera intäkter, vilket betyder ganska stora kostnader i inledningsskedet som däremot avtar efter hand.

Upparbetningen av kreditstockarna resulterar i vad Hoist kallar kundintäkter, som nu ökar snabbt efter de senaste årens expansion. Under årets första nio månader har de mer än fördubblades till över 200 miljoner kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.