Vadå kris?

Svenskarnas konsumtion pekar i allt annat än krisriktning. I båt- och bilbranschen samt detaljhandelsled noterar man inga negativa effekter, trots den senaste Ericssonrapporten. ”Svenskarna har sällan haft så mycket pengar i plånboken som nu”, säger Carl Eckerdal, ekonom på HUI.

Bilden av Sverige som ett land i kris i spåren av “Ericsson-effekten” rubriceras i dagens nummer av Affärsvärlden som en “myt” och en rundringning i de branscher som brukar räknas som tidiga indikatorer på konsumtionsviljan stöder tesen att Ericssons kris långt ifrån är Sveriges.

Färsk statistik från branschorganisationen Bil Sweden visar att nybilsregisteringarna för april ökade med 5,8 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är ökningen därmed 1,6 procent jämfört med under samma period förra året.

”Ökningen är ungefär vad vi räknat med och varje månad som innebär goda nyheter förstärker en positiv bild av konjunkturläget”, säger Kurt Palmgren, VD för Bil Sweden, som inte säger sig se några egentliga skäl för att trenden skulle brytas.

”Nej, jag tror att man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på till exempel raset i Ericssonaktien. Konjunkturen består ju inte bara av branscher som har det svårt nu, som till exempel telekom och teknik.”

Inte heller på HUI, (Handelns Utredningsinstitut) säger man sig se några negativa tecken vad gäller konsumtionen.

”Svenska småsparare är ganska luttrade, de reagerar inte med att genast minska sina inköp på grund av börsnedgångar”, säger Carl Eckerdal, ekonom på HUI, som inte ser någon anledning till att revidera de prognoser som lagts tidigare i år.

”Mycket av talet om Ericssoneffekten kan vara en mediagrej, vi har inte hört eller sett några negativa effekter ännu.”

Han höjer dock ett varningens finger för att Ericssons varsel ska bli allt mer konkreta och sätta sig i arbetslöshetsiffrorna.

”Det finns väl en risk för ett ryck uppåt i arbetslöshetssiffrorna och då kommer oundvikligen konjunkturen att drabbas”, säger Carl Eckerdal.

”Men å andra sidan finns det sektorer, till exempel inom servicenäringen, som går så pass bra att de kan svälja en hel del friställningar. Parallellt kan man också se att de svenska hushållen fått ta del av stora finanspolitiska lättnader, till exempel maxtaxan. Svenskarna har sällan haft så mycket pengar i plånboken som nu.”

Förutom arbetslösheten står dock en fortsatt sur börs som ett orosmoln.

”Vi levererar för fullt och har än så länge inte sett några negativa tecken”, säger Hans Mellström, ägare till Viamare-gruppen där bland annat båttillverkare som Storebro, Nimbus och Ryds ingår.

”Vi har en ledtid på cirka 1-2 år för de stora båtarna och vad gäller beställningar på sådana är det klart att man är beroende av hur börsen går framöver. I rådande dagsläge ser vi en viss försiktighet när det gäller beställningar för 2003 och 2004, men det kan ju hända mycket tills dess.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF