”Vi dödar våra darlings”

Fika med Affärsvärlden: Anders Åberg, vd Sprint Bioscience.

Plocka ihop ett gäng rutinerade läkemedelsutvecklare, en dos kemister och en knivsudd biologer, stick till dem några miljoner – och simsalabim, det blir resultat. Den lilla First North-noterade läkemedelsutvecklaren Sprint Bioscience startades 2009 och landade i somras ett läkemedelsprojekt hos big pharma. Tyska Bayer köpte då rättigheterna för en medicinkandidat i en affär som totalt kan bli värd 1,7 miljarder kronor.

Kursutvecklingen när affären offentliggjordes blev dramatisk, upp 200 procent till 70 kronor under en vecka i juli. Sedan sjönk aktien och har nu stabiliserats kring 40 kronor, vilket ger Sprint ett börsvärde kring 260 miljoner kronor.

Anders Åberg har en bakgrund på den svenska läkemedelsjätten Astra Zeneca. Han återkommer flera gånger under den torftiga frukosten i företagets lokaler till hur trist han tyckte det var att jobba på det stora spretiga läkemedelsbolaget och hur mycket roligare det är att arbeta i ett litet fokuserat forskningsbolag.

– Jag var chef för en avdelning på 50 personer i Mölndal. Jag slutade självmant 2005 för jag var så fruktansvärt less på att tjafsa. Det var bara möten och politik. I de stora bolagen är det chefernas uppgift att kriga om pengar. Här är vi 20 personer och alla vet att vi måste sälja för att överleva.

Anders Åberg beskriver verksamheten inom Sprint som marknadsstyrd, till skillnad från de vanliga projektstyrda bioteknikbolagen. De flesta forskningsbolag som ser dagens ljus i Sverige stammar från en avknoppning från ett universitet, företag som är sprungna ur en molekyl eller en substans som forskare och grundare av företaget upptäckt och sedan har trott mycket på.

Affärsidén är att sälja projekten vidare på ett tidigt stadium, innan de nya substanserna har prövats på människor, vilket normalt betyder att sannolikheten för att den nya substansen ska bli ett läkemedel fortfarande är ganska liten.

– Vi dödar våra darlings hela tiden. Inom traditionella bolag är det svårt att vara nejsägare och sätta stopp för en substans som inte har någon framtid.

Bolaget drivs med mycket kort framförhållning. När andra forskningsbolag blickar flera år framåt har Sprint snarare en månads horisont. Bayer är bolagets första kund och nu försöker Sprint få fram kunder till två andra potentiella cancerstrypare.

– Den som styr våra prioriteringar är vår kund- och marknadsföringsansvariga och vi styr hela vår verksamhet med ett kommersiellt fokus genom att fråga oss ”Vad kan vi sälja?”. Vi startar projekt, vi driver dem genom att vi väljer ut ett speciellt protein som tumörceller behöver för att överleva. Sedan plockar vi fram en molekyl som blockerar proteinet och säljer resultatet.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.