Viva Wine Group ökar intäkterna men resultatet sjönk

Vinbolaget Viva Wine Group redovisar ökande intäkter samtidigt som resultatet sjönk i första kvartalet 2022 jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Viva Wine Group IPO
Ett av Viva Wine Groups varumärken, Lynx. Andra exempel är II Barone, Pietro di Campo, Leva och Ecologica. Bild: Boxtoppen
Nettoomsättningen steg 26,8% till 871 miljoner kronor (687).

Rörelseresultatet blev 65 miljoner kronor (73), med en rörelsemarginal på 7,5% (10,6).

Resultatet före skatt var 69 miljoner kronor (90).

Resultatet efter skatt blev 55 miljoner kronor (71), en minskning med 22,5% mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 0,56 kronor (0,86), vilket innebär en minskning med 34,9% mot föregående år.

”Trots alla utmaningar och oron i omvärlden är jag väldigt nöjd med vår utveckling under första kvartalet. Vi har stärkt vår position på samtliga nordiska monopolmarknader och ökat våra marknadsandelar. Detta är i huvudsak drivet av stark produktutveckling. Bäst har det gått i Norge där vi ökade vår andel med två procentenheter. I Finland har vi återtagit vår position som näst störst på marknaden och i Sverige har vi ytterligare förstärkt vår förstaplats”, kommenterar VD Emil Sallnäs i delårsrapporten.

”Flera omvärldsfaktorer har drivit upp kostnaderna och, förutom stigande inflation, har krig och containerbrist inneburit ökade produkt- och transportkostnader. Det bidrog till en något lägre lönsamhet i första kvartalet eftersom den första prisjusteringsperioden, som är styrd av monopolen, inträffade först i mars. Att bibehålla marginalerna framåt är väldigt viktigt för oss och vi kommer att göra flera prisjusteringar på samtliga marknader för att skydda våra marginaler.”

”Vi ser fortsatt många spännande förvärvsmöjligheter både i Europa och i Norden och en stor del av min egen tid går till just detta. Vi har en historik av framgångsrika förvärv och det har alltid varit viktigt att hitta verksamheter som kompletterar oss på rätt sätt. Förvärvet av Mytaste Food & Beverage, ägare till Vinklubben, är ett exempel på det. Vinklubben är Sveriges största online community för vin med 1,6 miljoner medlemmar. Att komma kunden så nära som möjligt är en del av vår strategi”, fortsätter Emil Sallnäs.

Viva Wine Group, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Nettoomsättning 871 687 26,8%
Rörelseresultat 65 73 -11,0%
Rörelsemarginal 7,5% 10,6%
Resultat före skatt 69 90 -23,3%
Nettoresultat 55 71 -22,5%
Resultat per aktie, kronor 0,56 0,86 -34,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco