Volvo visar sin första elbil – ”Greta-debatten eldar på omställningen”

I dag visar Volvo upp sin första helt eldrivna bil, en version av den lilla suven XC40. Fulladdad blir räckvidden 40 mil, enligt företaget
Volvo visar sin första elbil – ”Greta-debatten eldar på omställningen” - volvo-xc40-el-700_binary_6975228.jpg

– Det är hög tid att Volvo får ut en sådan här bil på marknaden, säger Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm.

Volvo Cars har satt som mål att hälften av alla bilar man säljer 2025 ska vara helt eldrivna. Därmed har den batteridrivna XC40 ett visst ansvar på sina axlar vid lanseringen i Los Angeles.

Volvo säljer många hybrider, men XC40 blir först ut på marknaden för helt eldrivna bilar. Ganska många konkurrenter är redan där. Mer än 12 000 elbilar har sålts i Sverige hittills i år (hybrider oräknade). Tesla toppar statistiken, före Renault, Kia och Nissan, visar siffror från Bil Sweden.

– “Greta-debatten” eldar på vår omställning. Man behöver ha sådana här produkter redo. Det är viktigt, säger Martin Sköld.

Göra “på riktigt”

Det svenska, men Kinaägda, bilföretaget har även satt press på sig självt med den ambitiösa målsättningen.

– De måste göra sådana här saker på riktigt, inte bara tala om det, säger Mikael Wickelgren, doktor och bilforskare på högskolan i Skövde

Många har varit nyfikna på vad el-Volvon kan prestera i fråga om räckvidd. Hur långt kan en fulladdad bil köras, innan man behöver ladda igen?

40 mils räckvidd

Men nu vet vi svaret: Den eldrivna XC40 kommer att ha en räckvidd över 40 mil, uppger företaget.

Martin Sköld tycker att modellen är väl vald som den första eldrivna Volvon, eftersom den inte i första hand körs längre sträckor.

Volvo har även lovat att nya XC40 ska ha andra nyheter. Dit hör ett förargränssnitt anpassat för elbilar, och ett “unikt” främre lastutrymme som skapats när förbränningsmotorn har tagits bort.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.