Fallande försäljning för modehandeln

Klädhandelns försäljning sjönk med 2,9 procent i september, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln sjönk med 6,9 procent.

Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.

Ackumulerat under perioden januari till september sjönk klädhandelns försäljning med 1,5 procent, medan skohandeln sjönk med 4,5 procent.

Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, säger i en kommentar att modehandeln backade i september, trots att jämförelsemånaden också var svag, och att det främst är skohandeln som har det “motigt”.

“Om vi räknar bort företagens e-handelssiffror blir försäljningen i de fysiska butikerna ännu sämre där det indikerar en nedgång på 5-6 % för kläder och uppemot 9-10 % för skor. Det är särskilt hyrorna som tynger. Om fastighetsägarna vill hålla stadskärnor och köpcentrum levande måste de ta till sig av detta”, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.