Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

"Vi måste vårda fler billigare och bättre"

2016-11-17 15:30
Charlotta Törngård. Foto: Helene Rothstein

Max Hamburgare tar hem priset som Årets svenska affärsmodell, som delas ut av Affärsvärlden och konsultföretaget Cordial. Min doktor är vinnare i kategorin Årets svenska affärsmodellutmanare. – Det är inte sjukvården vi innoverar, utan mötet mellan läkare och patient, säger Min doktors vd Charlotta Tönsgård.

Vården kommer att genomgå en digital revolution av samma dignitet som digitaliseringen av bankindustrin, hävdar Charlotta Tönsgård. Bankerna har lyckats föra över en hel del arbete till kunden, men har samtidigt ökat tillgängligheten. Samma utveckling väntar alltså vården.

– Vår ambition är att göra vården lika tillgänglig för alla och flytta över det administrativa arbetet från läkaren till patienten.

På den digitala vårdcentralen Min Doktor har läkarna redan hanterat 40 000 patientärenden sedan grundandet för två år sedan. Kommunikationen sker via en egenutvecklad app där patienten identifierar sig genom bank-id. Onlinemötet mellan patient och läkare sker främst genom textmeddelanden och bilder, i 10 procent av fallen via telefon eller videosamtal. När ett blodprov behöver tas eller odling måste göras för misstänkt halsfluss till exempel, hänvisas patienten till provcentraler i närheten och provsvaret laddas sedan upp via appen. Behöver man specialistvård kommer man som patient i framtiden att få åka lite längre.

Charlotta Tönsgård pratar fort och levererar snabba svar. Hon säger att digital vård också handlar om att få samhället att fungera.

– Sett till de demografiska utmaningar vi står inför måste vi klara av att vårda fler människor billigare och bättre.

Kritiker mot digitala läkarbesök hävdar att fysiska möten är nödvändiga för att fånga upp eventuella underliggande signaler som en patient sänder ut, men inte explicit söker vård för. Det kan Charlotta Tönsgård till viss del hålla med om.

– Läkare med lång erfarenhet och som utvecklat en fingertoppskänsla, kan ju fånga upp något som inte går att läsa mellan raderna i ett digitalt möte, men digital vård ska ses som ett komplement till fysisk vård.

I en tid när allmänläkare på vårdcentraler får 15 minuter i snitt för varje patientbesök, kombinerat med långa väntetider, är finns ju också risken att läkare glömmer ställa vissa frågor, menar hon.

– Det kan inte hända i digital vård där patienten måste besvara frågorna som ställs i formuläret.

Den före detta Kappahl-vd:n Christian W. Jansson är den största enskilda ägaren i Min Doktor och bolagets största institutionella ägare är EQT Ventures. Den tydligaste konkurrenten på marknaden är videodoktorn Kry och plattformsleverantören Visiba Care. Investor-ägda Aleris har också sjösatt ett pilotprojekt där patienter inom hemsjukvården får träffa läkare via video.

– Egentligen är det konstigt att offentlig sektor inte redan försökt göra det som vi gör. Det finns några initiativ nu men de är ganska spridda ute i landet.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom