Thunholm: Tack för nykterheten, Qatar och FIFA – men mutorna är generande små

Fredric Thunholm menar att FIFA borde skämmas om det stämmer att Qatar kunde muta till sig arrangörskapet av fotbolls-VM för så låga summor som det talas om. Och förundras över att sponsorerna vill förknippas med VM.
Thunholm: Tack för nykterheten, Qatar och FIFA – men mutorna är generande små - WCup Morocco Croatia Soccer
AP Photo/Darko Vojinovic

När den här texten skrivs, söndag 20 november, har jag snart varit vit i elva månader. Inte en droppe alkohol. Jag har inte märkt att det har påverkat min livskvalitet positivt men jag antar att min kropp har mått ganska bra. Lever och hjärta har fått ett friår, snudd på. Men det är inte därför jag pratar positivt om nykterheten, i samband med världsmästerskapet i fotboll som precis har inletts.

Det har inte med den uteblivna ölserveringen vid arenorna att göra heller. Eller, förlåt. Visst är jag skadeglad åt att danskar, tyskar, britter och andra (men de tre i synnerhet) som åker till ett land med sharialagar för att halsa öl när de är på match, inte kan göra det. Utan i stället måste åka buss i trekvart ut i öknen för att dricka ölen i något slags inhägnad. Jag är bara människa, trots allt.

VM-TIPSET: QATAR TAR HEM DET

Nykterhet är kanske fel ord, till och med. Det handlar snarare om tillnyktringen. Om hur världen nu måste se den här sortens evenemang, länder, organisationer och sponsorer, i ett perfekt, kliniskt, kallt lysrörsljus, där minsta lilla sak syns.

Jag vet att förra fotbolls-VM arrangerades av Ryssland. Jag vet att Sovjet arrangerat OS, precis som Kina. Men jag tror ändå att det, innan Qatar tilldelades världsmästerskapet i fotboll, fanns någon där ute som trodde att något annat än mutor och andra slags pengar kunde påverka saker. Kanske inte kärleken till sporten, nödvändigtvis. Så naiv är inte ens jag. Och inte mänskliga rättigheter. Men… något? Administrativ förmåga? Snygga landslagsdräkter? Nej, jag inser att det är svårt att komma på något. Det var kanske mest av allt en känsla av att saker nog inte var så hundraprocentigt krassa som de bortom alla tvivel är.

Hur kommer det gå för hemmanationen? Jag tror att de vinner. De börjar med att bli tvåa i sin grupp efter Nederländerna, trots att de fick stryk i premiärmatchen. De besegrar sedan USA i åttondelen och Frankrike i kvarten. Succén fortsätter med vinst mot Tyskland i semin (efter två självmål av tyskar) innan man till slut står där mot Spanien, i en final som man vinner på straffar, efter att samtliga spanska straffar har slagits utanför målramen.

FIFA OCH QATAR VINNARE, OAVSETT

Oavsett vad som sker och hur det går, förstår jag att Qatar och FIFA är nöjda med allt som sker under mästerskapet. Rapporteringen som nått ut inför turneringen har handlat om, utöver ölen, att folk betalar tretusen kronor natten för att bo i containers i öknen och ett en hamburgare kostar 300 kronor. Och om hur man klätt ut gästarbetare (en eufemism för livegna) i olika länders landslagströjor och filmat de här ”fansen” för att berätta om att ”festen” hade börjat. Bland annat.

Det har varit en accelererande ström av vansinne. Men FIFA och Qatar låter sig inte påverkas. Och varför skulle de? De har inga rykten att försvara, inga förväntningar av något slag att leva upp till. Allt går enligt planen.

Pengarna styr och pengar varken luktar eller har åsikter men de gör saker. De är lite som inlandsisen, som inte på något vis hade onda avsikter, men som lika förbaskat tryckte ner Ångermanland åttahundra meter ner i jordskorpan.

Den konstigaste saken är dock hur lite pengar det handlar om.

GENERANDE SMÅ SUMMOR

Sunday Times kom 2014 över mängder av dokument, som visade hur Qatar hade mutat till sig mästerskapet. Dessa visade att notan för att köpa VM av FIFA landade på fem miljoner dollar. Om det stämmer borde FIFA verkligen skämmas. Tre år efter Sunday Times avslöjanden uppgav Luis Bedoya, colombiansk fotbollspamp, att en representant från Qatars marknadsföringsavdelning berättat för honom att 15 miljoner dollar hade avsatts för att användas till mutor. Även detta vore skamligt, om det stämmer.

Fotboll är världens största sport. Du borde inte kunna köpa ett mästerskap för under en miljard kronor. 15 miljoner dollar är ingenting. Bara emiren av Qatar, som styr exakt allt i landet, är god för någonstans runt tjugo miljarder kronor. Om han finansierat hela köpet själv (vilket han nog inte gjorde) hade det märkts lika mycket i hans ekonomi som en Billy-bokhylla från Blocket märks i min.

Att media sänder spektaklet är självklart. Likaså att fotbollsfans åker dit och förnedras. Den stora gåtan, den som jag inte begriper, är att företag betalar dyrt för att förknippas med det. Man har sett på röntgenplåtarna där FIFA:s etiska ryggrad borde visats men där revbenen hänger fritt. Man vet vad qatarisk gästfrihet betyder. Och ändå vill de förknippas med det. McDonalds, Budweiser, Adidas, Kia/Hyundai och de andra.

JAG HADE BETALAT FÖR ATT SLIPPA

Det är märkligt. Tillnyktringen och det kalla ljuset som låter oss se detaljerna borde vara dåligt för alla företag. Om jag hade varit VD på ett storföretag idag, hade jag kunnat betala en ordentlig slant för att försäkra mig om att inte på något vis förknippas med FIFA World Cup Qatar 2022™.

”Hundra miljoner dollar i bitcoins”, säger jag till en konsult av något slag som jag nu träffar på kontoret, ”det är alltså vad som krävs för att ingen ska kunna komma och påstå att vi ens på något vis har varit inblandade?” Vi har snackat redan och det är inget försök till förhandling från min sida. Priset är vad det är.

Konsulten ser på mig med en neutral min och bekräftar summan, med en lika neutral röst. Jag suckar och säger ”okej, ta pengarna” och skjuter över en USB-sticka med summan i bitcoins. Den glider över det blanka konferensrumsbordet som en puck i shuffleboard. ”Det är jäkligt mycket pengar. Men definitivt värt det.”

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor

Annons från Trapets