Native Annons
Verisure utvecklar hela värdekedjan av sina larmsystem in-house
Företaget har under senare år gått från att vara ett tjänsteföretag till att även ha egen produktutveckling, där de viktigaste komponenterna i larmsystemen utvecklas på plats i deras innovationscenter i Sverige och Spanien. Det skapar en bättre effektivitet och skalbarhet inom organisationen, och har gjort Verisure till Europas ledande företag inom smarta trygghetslösningar.
– Säkerhet är en av de mest intressanta branscherna att vara i just nu, och det tas fram mycket ny teknik på området. Vi jobbar med en konsumentprodukt som gör skillnad och skapar trygghet för människor varje dag. Att ha all utveckling in-house innebär att vi har kontroll över hela värdekedjan och hela tiden kan utveckla vårt erbjudande, säger Max Sunemark, R&D Director på Verisure.
Verisure är Sveriges mest installerade hemlarm och har idag över 300 000 kunder runtom i hela Sverige, både familjer och småföretagare. Globalt finns Verisure i 14 länder och har över 2,5 miljoner kunder som servas av drygt 12 000 medarbetare.
– Tidigare hade vi ett större beroende till externa leverantörer, vilket orsakade problem med både tidzoner, ledtider och flexibilitet. Att istället ha hela värdekedjan in-house innebär att vi kan jobba plattformsöverskridande. Vi kan skräddarsy lösningar efter våra exakta behov och behöver inte kompromissa på grund av begränsningar i externa system, förklarar Markus Finér, Director of Technology and Development Norra Plattformen, Verisure.
Verisure utvecklar idag sina produkter, tjänster och stödsystem själva. Vid de två innovationscentrumen i Sverige, baserade i Malmö och Linköping, jobbar idag 300 medarbetare med forskning, utveckling och drift för kunder i norra Europa. Man har även ett nära samarbete med innovationscentrumet i Madrid, där ansvaret för den södra regionen ligger.
– Våra system får in runt 40 miljoner signaler varje dag från de enheter och sensorer som vi har installerade i människors hem. Systemen behöver vara uppkopplade dygnet runt för att säkerställa tryggheten för våra kunder. Vi jobbade med IOT långt innan det blev ett buzzword, och det med en livsviktig funktion. Våra kunder måste veta att våra brandlarm och inbrottslarm alltid fungerar, förklarar Robert Lindroos, Director IT Operations, Verisure.
På innovationscentrumen jobbar man med hela värdekedjan av hemlarmet, från koncept, idé och utveckling fram till slutprodukt och användning. Medarbetarna jobbar i mindre team, men alltid nära varandra.
– Vi bygger lösningen end to end. Hur systemet ser ut, hur det beter sig i produktionen, hur realtidssystemen svarar, panelerna och vad som sker i systemet när någon går in igenom dörren hemma hos sig och sensorerna skickar ut mätvärden. Vi jobbar med alla delar av hela cykeln varje dag, förklarar Robert Lindroos.
Verisure har jobbat med hemlarm i över 30 år, och utöver utveckling i de externa systemen har företaget även genomgått interna förändringar. Från en början hade man en IT-avdelning för varje land, men idag är IT centraliserat över två plattformar, för norra och södra Europa. Under året har Office 365 installerats så att medarbetarna i alla länder kan kommunicera mer effektivt med varandra.
– Fördelen med att centralisera IT är att vi kan rulla ut uppdateringar i alla länder samtidigt, även på de mindre marknaderna. Att vi sköter hela plattformen internt innebär också att vi kan testa och implementera uppdateringar med en månads framförhållning, oavsett om uppdateringen gäller mjukvara i enheterna i våra kunders hem eller en uppdatering i backend, förklarar Markus Finér.
Med ett flexibelt ekosystem och en agil arbetsmetodik kan förändringar göras snabbt. På innovationscentrumen kan alla komma med förslag på lösningar som kan testas och prototypas.
– Vi växer med en ny kund var 20:e sekund. När man jobbar med så stora system måste skalbarheten fungera. Även små förändringar i systemen kan spara mycket pengar eftersom vi jobbar med så stora mängder data. Därför välkomnar vi nya idéer från hela teamet, säger Robert Lindroos.
– Vi är flera som tidigare har jobbat på stora utvecklingsföretag och att komma till ett företag där allt finns internt och i ett lagom stort team är häftigt. Man får verkligen insyn i och kan påverka hela värdekedjan, säger Max Sunemark.
I slutändan handlar det om att leverera en plattform som skapar den bästa tryggheten för människor, dygnet runt. Att Verisure har system som redan finns installerade i många bostäder är något som även intresserar andra företag som utvecklar tjänster för det smarta hemmet.
– Vi har partners inom telekom, värme och lås och jobbar med att addera tjänster för att göra upplevelsen ännu bättre för våra kunder. Samtidigt tittar vi ständigt på hur vi kan använda oss av nya tekniker som AI och machine learning, hur vi kan utveckla nya koncept och ta fram nya sensorer. Att kunna utveckla allt internt innebär att vi kan ligga i framkant av marknaden, samtidigt som vi har full kontroll på säkerheten i våra system, säger Max Sunemark.
– Verisure har en superavancerad teknisk plattform, men för våra kunder hanteras allt via en app och ett enkelt webbgränssnitt. Via appen är det enkelt att hålla koll på hemmet, se status på sitt inbrotts- och brandlarm och även att se när barnen kommer hem från skolan. I slutändan handlar allt om att våra kunder alltid ska kunna känna sig trygga, även när de inte är hemma, säger Markus Finér.
Läs mer om Verisure och deras Innovation Centre.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.