Cavotec mot en vändning

Industribolaget Cavotec kan stå inför en stor tillväxtfas om marknaden för strömförsörjning till fartyg i hamn blir så stor som man tror.
Cavotec mot en vändning - ampmobilejpg_thumb_1600_800
Utrustning för att koppla upp fartyg mot det lokala elnätet när de ligger i hamn är ett produktområde som Cavotek satsar hårt på. Marknaden är värd över 15 miljarder kr och spås växa 10-13% per år framöver. Av orderingången att döma har Caviotec ett starkt erbjudande och växer mer än så.
Cavotec
Börskurs: 18,00 kr Antal aktier: 94,2 m
Börsvärde: 1 696 Mkr Nettoskuld: 245 Mkr
VD: David Pagels Ordförande: Patrik Tigerschiöld

Cavotec (18 kr) har 605 anställda och tillverkar utrustning för att elförsörja fartyg, arbetsmaskiner, lyftkranar samt produkter för förtöjning med mera. Hamnar, rederier och tillverkare av arbetsmaskiner är viktiga kunder. Årsomsättningen ligger kring 1,2 miljarder kr.

Företaget har huvudkontor i Lugano, Schweiz. Tillverkning finns bland annat i Italien och utvecklingscenter finns i Rotterdam. Kopplingarna till Sverige är inte så många men bolaget är noterat här sedan 2011, har Bure som huvudägare (35,3% av aktierna) och en svensk VD i David Pagels. Han utnämndes så sent som i år och har en bakgrund som chef för Dellner Couplers – ett EQT-ägt bolag inom tågutrustning med 1 200 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 193 1 372 1 714 1 972
 – Tillväxt -26,9% +15,0% +25,0% +15,0%
Rörelseresultat 28 69 129 177
 – Rörelsemarginal 2,4% 5,0% 7,5% 9,0%
Resultat efter skatt -12 38 87 124
Vinst per aktie -0,13 0,40 0,92 1,32
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,50
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 2,8%
Avkastning på eget kapital -1% 6% 12% 15%
Avkastning på operativt kapital 5% 16% 37% 48%
Nettoskuld/Ebit 7,2 1,1 0,0 -0,6
P/E -136,1 45,0 19,6 13,6
EV/Ebit 69,2 28,3 15,1 10,9
EV/Sales 1,6 1,4 1,1 1,0

Cavotec är ett anrikt bolag som verkat i sina nischer i 35-40 år. Ursprunget finns inom hantering av långa kablar till maskiner. Ett exempel är eldrivna lyftkranar i hamnar. Dessa behöver en motordriven kabeltrumma som håller ordning på elledningen när de far fram och tillbaka över kajen. Cavotec är starka på sådana produkter för kabelhantering.

Kabelhanteringsprodukter säljs delvis i bolagets segment Industry. Det står för 40-45% av intäkterna. Resten finns i segmentet Ports & Maritime. Cavotec särredovisar inte siffrorna löpande för dessa segment. Industry beskrivs som en mer stabil och mogen affär. Ports & Maritime är mer projektbaserad, volatil men även starkt växande. Några huvudprodukter inom Ports & Maritime är lösningar för elförsörjning till fartyg som ligger i hamn (Shore Power) och automatiserad förtöjning med vakuumteknik (Moormaster).

Bolaget har verksamhet i 19 länder och säljer främst via egna dotterbolag. Europa och Asien är de stora marknaderna med 60 respektive 30% av omsättningen. Av intäkterna utgörs knappt en fjärdedel av service.

Historisk lönsamhet

Aktien har inte haft någon långsiktigt bra utveckling och är till exempel ned 35% de senaste fem åren. Detta går hand i hand med en ojämn och ofta låg lönsamhet samt en svår tid under coronakrisen. Under de senaste fem åren har rörelsemarginalen snittat 4,6% och som bäst varit uppe i 8% (år 2019), exklusive engångsfaktorer.

Bolaget har tidigare haft som målbild att nå 10% i rörelsemarginal och på lite sikt 12%. Tillväxtmålet var 5%. Men efter beslutet att avyttra en verksamhet kallad Airports har Cavotech inte upprepat målen. Den affären väntas för övrigt bli klar nu i sommar och inbringa 16 miljoner euro (165 Mkr). Afv har räknat bort den rörelsen från våra prognoser i denna analys.

Satsa sig ur svackan

Sedan ett drygt år driver bolaget en omställningsprocess där den stora saken är att investera i miljövänliga produkter för att skapa bättre lönsamhet. Totalt har bolaget anställt ett 80-tal nya medarbetare hittills, många på ingenjörssidan, och planen är att spendera 200 Mkr i investeringar under de kommande fem åren.

Ett fokusområde är produkter för att elförsörja fartyg som ligger i hamn. Poängen är att de då kan slå av sina dieselmotorer och i stället driva sina system med landbaserad el. Det minskar såväl dieselförbrukning som utsläpp och buller. Stora kryssningsfartyg konsumerar el som mindre städer när de ligger i hamn så det rör sig om meningsfulla besparingar. Cavotec kallar produktkategorin Shore Power. De spår mycket stark tillväxt på området i takt med att regleringar och offentliga stödsystem agerar piska och morot för rederier och hamnoperatörer att minska utsläppen. Bara i Europa finns 2 500 hamnar som Cavotec anser är i behov av ny utrustning.

Shore Power-lösningar inkluderar ett kabelhanteringssystem men även komponenter som anslutningsutrustning. Det kan även krävas transformatorer och frekvensomvandlare vilket är produkter som tillverkas av aktörer som ABB. Cavotec utmärker sig med ett nydesignat och brett produktutbud. Det finns både utrustning som monteras på fartyg och sådan som finns i hamn. Bolaget beskriver sig som en ledande aktör på marknaden och lyfter fram att Cavotec-installationer finns på 600 containerfartyg.

Lovande orderingång

Nysatsningen har ännu inte gett något vidare positivt avtryck i siffrorna. Kostnaderna för nyanställd personal har ökat men inte omsättningen. Under 2021 var omsättningen oförändrad och bolaget gjorde en mindre rörelseförlust. I senaste kvartalet föll omsättningen med 6,6% till 275 Mkr och rörelseförlusten var 15 Mkr (-5,5% marginal). Då påverkade nedstängningen i Shanghai negativt eftersom produkter för knappt 25 Mkr kunde inte levereras.

Orderingången vittnar däremot om att bolaget går mot bättre tider. Per 31/3 fanns order för 124,5 miljoner euro att leverera. Det är 92% mer än för ett år sedan. Flera större kontrakt har vunnits i prioriterade områden. Så sent som i maj fick bolaget en order värd 15,7 miljoner euro på fartygsmonterad utrustning för Shore Power. Beställare var ett rederi. Leverans av ordern startar i Q4 2022.

Hänger på marginalen

Det svåra att sia kring är vilken slags lönsamhet Cavotec kan prestera framöver. Historiken imponerar som sagt inte men produktmixen ändras framöver, mot Shore Power, och den gamla Airportrörelsen är ju borta. Det finns inga konkurrenter som är renodlade kring samma produkter som Cavotec att jämföra med. Svenska Actemium Electro kan ändå nämnas. De har byggt lösningar åt Göteborgs Hamn och även i Stockholm inom Shore Power och tjänar 8-9% på ca 100 Mkr årsomsättning. Bolagets verksamhet är dock bred.

Bolag Kurs-utv 1 år, % EV/Sales 2023 Rörelsemarginal 2023 EV/Ebit 2023 P/e-tal 2023 Tillväxt/år 2020-2023 Dir-avkastning
Cavotec -31,9 1,2 13,9% 8,8 12,1 32% 0,0%
Alfa Laval -13,9 2,4 18,0% 13,5 16,7 15% 2,4%
Alimak -39,3 1,2 15,0% 8,0 9,9 12% 4,5%
Konecranes -23,3 0,8 10,3% 8,0 9,6 8% 4,4%
Munters -21,7 1,6 13,9% 11,2 13,1 23% 1,8%
Medel -26,0 1,4 14,2% 9,9 12,3 18% 2,6%
Källa: Factset. Prognoserna för Cavotec avviker mot de i Afv:s huvudscenario.

I vårt huvudscenario använder vi 9% i rörelsemarginal. Alltså lite mer än rekordnoteringen på 8% från 2019. Det bygger på vyn att bolaget kan ha ca 35% i bruttomarginal, ökar omsättningen till nära 2 miljarder kr 2024 och att rörelsekostnaderna endast ökar hälften så fort som intäkterna. Det blir intressant att se om den nya ledningen presenterar lönsamhetsmål när avyttringen av Airports är genomförd. I övrigt blir utvecklingen i Q4 ett viktigt test. Då bör volymerna stiga kraftigt när storordern (se ovan) börjar levereras vilket bör ge ledtrådar om skalbarheten framöver.

Slutsats

Med en värdering på EV/Ebit 12 blir uppsidan godkänd i vårt huvudscenario. Det bygger dock på rätt optimistiska antaganden om tillväxten. Även om utsikterna för Shore Power är goda så ökar också konkurrensen vilket är en riskfaktor som vi möjligen underskattar.

Vi gillar dock utsikterna och att bolaget i relativ närtid borde vända till tillväxt och lönsamhet. Ett extra plus är att nya VD köpte okej med aktier vid tillträdandet, nämligen 750 000 vilket bör varit en affär kring 10 Mkr. Han har även optioner utställda av Bure. Totalt äger styrelse och ledning ca 10% av bolaget. Afv sätter ett köpråd men det finns turn-around-inslag i bolaget som gör risknivån hög.

Tio största ägare i Cavotec Värde (Mkr) Kapital Röster
Bure Equity 603 35,4% 35,4%
Fjärde AP-fonden 167 9,8% 9,8%
Fabio Cannavale 143 8,4% 8,4%
Thomas von Koch 122 7,2% 7,2%
Nordea Fonder 90 5,3% 5,3%
SEB Fonder 63 3,7% 3,7%
Lannebo Fonder 61 3,6% 3,6%
Lancelot Asset Management AB 45 2,7% 2,7%
Fondita Fonder 45 2,6% 2,6%
Emma Jeppson 38 2,3% 2,3%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF