Adtraction: Gasar mot sämre tider

Marginalerna faller och tillväxtutsikterna är något sämre än tidigare för affiliatenätverket. Vi ser risk att marknaden har alldeles för höga förhoppningar på årets lönsamhet.
Adtraction: Gasar mot sämre tider - simon-gustafson-2
En affiliateplattform är ett tvåsidigt nätverk som kopplar ihop annonsörer med partners. Partners kan vara privatpersoner eller företag som på ett eller annat sätt marknadsför andra företags produkter på internet. När en av bolagets partners lyckas slussa vidare en betalande kund till en annonsör betalar annonsören en peng till Adtraction som i sin tur delar intäkten med partnern. Några exempel på annonsörer som använder sig av Adtractions plattform är Åhléns, Viaplay och låneförmedlaren Lendo. I bild syns Adtractions medgrundare och VD Simon Gustafson.

Adtraction (40,40 kr) driver affiliatenätverk som används vid digital prestationsbaserad marknadsföring. Nätverken kopplar ihop så kallade partners som vill tjäna pengar på sin webbtrafik med annonsörer som vill öka sin försäljning på nätet. Under första kvartalet hade bolaget 7 600 aktiva partners som totalt förmedlade 1,6 miljoner transaktioner hos 1 800 aktiva annonsörer.

I början av 2023 genomförde Adtraction ett stort förvärv av det danska affiliatenätverket Adservice vilket nästan dubblerade koncernens rörelseresultat. För bolaget betalade Adtraction motsvarande 7,2 gånger rörelseresultatet eller totalt 260 Mkr vilket delvis finansierades genom en riktad nyemission på 100 Mkr.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco