Bodyflight: En svajig flygtur

Bodyflights satsning på en vindtunnel i Göteborg satte bolaget i skuld och efter pandemin har kapacitetsutnyttjandet inte blivit vad det en gång var. Ändå finns stor uppsida i aktien – om balansräkningen håller.
Bodyflight: En svajig flygtur - Bodyflight
Bodyflight
Börskurs: 1,40 kr Antal aktier: 13,4 m
Börsvärde: 19 Mkr Nettoskuld: 16 Mkr
VD: Micha Velasco Ordförande: Stefan Osmond (tf)

Bodyflight (1,40 kr) är ett litet upplevelsebolag som äger två ”vindtunnlar” – en i Stockholm och en i Göteborg. Vindtunnlarna skapar med hjälp av kraftfulla fläktar en luftström som får användaren att sväva i luften med syfte att simulera ett fritt fall.

Två minuters flygtid för en nöjesflygare kostar 695 kronor och sägs motsvara samma flygtid som tre fallskärmshopp från 4 000 meters höjd. Filmklippet nedan visar hur det hela kan se ut.

Största ägare med 16,9% av bolaget är Daniel Volle som har lång bakgrund inom fallskärmshoppning och varit med som finansiär sedan starten 2015. Näst störst med 12,5% av aktierna är Micha Velasco som även han är fallskärmshoppare men också en av bolagets medgrundare, tillika VD sedan juni 2021.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 28 30 31 34
 – Tillväxt +20,0% +6,0% +3,0% +10,0%
Rörelseresultat 3,1 3,6 3,7 5,1
 – Rörelsemarginal 11,0% 12,0% 12,0% 15,0%
Resultat efter skatt 1,3 1,6 2,1 3,6
Vinst per aktie 0,10 0,12 0,16 0,27
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 3% 3% 4% 7%
Avkastning på operativt kapital 5% 6% 6% 8%
Nettoskuld/Ebit 5,4 3,8 2,5 0,6
P/E 14,0 11,7 8,8 5,2
EV/Ebit 11,1 9,6 9,3 6,8
EV/Sales 1,2 1,1 1,1 1,0

 

60% förstagångsflygare

Affärsmodellen kan närmast beskrivas som ett slags hybrid mellan fastighetsbolag och upplevelsebolag. Bodyflight äger visserligen inte själva fastigheterna där verksamheten bedrivs, men väl de anläggningar som kostat många miljoner att konstruera och nu står de där de står och behöver nå viss beläggning för att tjäna pengar.

Att det handlar om en upplevelse märks mest i kundbasen som utöver viss efterfrågan från proffsflygare och fallskärmshoppare har intäkter som bygger mycket på upplevelsegåvor, företagsevent och liknande. Undertecknad har provat Bodyflight för ett par år sedan och kan intyga att det är kul – men kanske inget som lockar den icke-fallskärmshoppande till återbesök. Vid noteringen stod förstagångsflygare för cirka 60% av intäkterna medan proffsflygare stod för ytterligare 20% och företag resterande 20%.

Bodyflight är den enda verksamheten av just det här slaget i Sverige, även om det i Stockholm finns en mycket närbelägen konkurrent där man kan flyga wingsuit i vindtunnel.

Göteborgssatsningen

Bodyflight noterades 2018 med planen att använda emissionslikvid och lån till att konstruera en vindtunnel i Göteborg. Tidsplanen höll någorlunda men på grund av strul med underleverantörer blev bygget dyrare än väntat och Bodyflight tvingades göra företrädesemission.

Göteborgsanläggningen öppnade i april 2019 och hann aldrig få upp något vidare kapacitetsutnyttjande innan coronapandemin slog till i början av 2020. Bodyflight klarade pandemin med bara enstaka förlustkvartal men aktien har ändå rasat jämfört kursen vid noteringen. Börsvärdet är idag blygsamma 19 Mkr och ett par VD:ar har kommit och gått under tiden. Bolagets medgrundare Micha Velasco har återigen fått ta en operativ roll som VD i bolaget.

Långtidscovid?

När bilden efter pandemin nu klarnar alltmer tycks det stå klart att bolaget verkar få svårt att nå upp till de förhoppningar som fanns runt ett Bodyflight med två vindtunnlar i drift. Stockholmsanläggningen omsatte som bäst 26 Mkr (2017) och ambitionen var att bolaget med hjälp av Göteborgsanläggningen skulle kunna omsätta totalt 54-60 Mkr. Idag ligger omsättningen alltjämt runt 30 Mkr.

Omsättning (Mkr) Stockholm Göteborg
2014 1,0
2015 13,1
2016 18,3
2017 26,4
2018 25,7 0,1
2019 24,2 6,5
2020 16,9 9,7
2021 17,8 12,2

Orsaken hittas både i Stockholm och Göteborg. Stockholmsanläggningen började tappa intäkter redan 2018 och 2019 och har haft svårt att återhämta det stora tappet som skedde under pandemin 2020.

Tajmingen för öppnandet av Göteborgsanläggningen blev helt klart olyckligt och även om intäkterna ökat år för år så är de fortsatt på en otillfredsställande nivå.

Det finns flera tänkbara förklaringar. Kanske var det här med vindtunnelflygning lite extra hett för ett par år sedan då bolaget noterades? Det är också möjligt att pandemin förändrat vilken sorts julklappar och presenter vi ger till varandra, även om det ska nämnas att upplevelsebolaget LiveIT (som både är återförsäljare och mindre ägare av Bodyflight) nådde nya rekordsiffror redan 2021. ”Upplevelsen” som presentfenomen verkar alltså inte död.

Vi noterar också att den närliggande Stockholmskonkurrenten Indoor Wingsuits haft en liknande utveckling som Bodyflight. Det kan vara som vi befarade redan vid noteringen att två likartade upplevelsetjänster på samma marknad helt enkelt är en för många för en så nischad produkt.

Plus och minus om Bodyflight

Det finns helt klart saker vi gillar i Bodyflight:

  • Det bör finnas kapacitet att växa omsättning från nuvarande 30 Mkr till bortåt 60 Mkr utan att vindtunnlarnas kapacitet blir någon begränsande faktor. Hur mycket kommer man lyckas fylla anläggningarna kommande år?
  • Samtidigt har bolaget visat att man är kassaflödespositiva även med nuvarande halvdana beläggning. Kassaflödet är något bättre än det redovisade resultatet eftersom avskrivningar på bolagets anläggningar ingår i resultatet med 2,8 Mkr per år.
  • Aktien är inte direkt billig på nuvarande resultat (EV/Ebit 9,6x) men om bolaget höjer lönsamheten något snäpp och betar av skulderna kommande år är mycket vunnet. Med bättre balansräkning skulle Bodyflight kunna bli en bra utdelningsaktie med en utdelning på säg 0,20 kronor per aktie och år. Det motsvarar en direktavkastning på 14% jämfört mot dagskursen 1,40 kronor.
  • Det har varit svajigt på VD-posten och att grundaren är tillbaka kanske inte är någon långsiktig lösning. Men det känns tryggt med en nyckelfigur som tar ansvar för att lösa det pressade läge bolaget är i.

Men också ett antal stora risker:

  • Vi ser viss risk att vindtunnelflygande delvis varit en fluga och att den beläggning som var 2017 aldrig kommer tillbaka. Ser man den tröga Stockholmsmarknaden som en indikator finns risk att den ännu mindre Göteborgsmarknaden aldrig blir särskilt lönsam.
  • Hur mycket kommer man tappa i en lågkonjunktur där hushållen får sämre ekonomi? De höga elpriserna är inte heller något plus för Bodyflight och kan ha gett en smäll mot resultatet i det viktiga fjärde kvartalet, även om effekten verkar lindrigare än vi kanske först skulle ha tippat.
  • Skuldsättningen på 16 Mkr är mycket hög givet att det bara finns drygt en halv miljon i kassan och bolaget i nuläget har ett resultat före skatt på drygt 2 Mkr med ett kassaflöde på 5 Mkr. Bodyflight lever på nåder av bankerna som under 2021 beviljade amorteringsfrihet mot krav på att en nyemission då skulle göras. Stigande räntor hjälper knappast och i ett pessimistiskt scenario ska ägarna räkna med att ytterligare kapitaltillskott behövs.

Slutsats

Bodyflight har inte haft vindarna med sig. Göteborgsanläggningen stod färdig bara några kvartal innan pandemin bröt ut. Efter det har beläggningen varit halvdan och bolaget kämpar nu med hög skuldsättning.

Bodyflight är mycket litet, riskerna på nedsidan stora och likviditeten i aktien obefintlig. Den som köper aktien bör göra det med en mindre andel av portföljen och vetskapen att merparten av investeringen kan gå förlorad. Inga insiders har köpt meningsfulla mängder aktier under senaste året.

Men om bolaget efter pandemin återigen lyckas bättra på kapacitetsutnyttjandet och hålla uppe lönsamheten bör det finnas utrymme att beta av merparten av skulderna under kommande år. Då kommer Bodyflight vara i ett klart bättre läge än dagens och borde värderas högre. Vi ger ett spekulativt köpråd.

Tio största ägare i Bodyflight Värde (Mkr) Andel
Daniel Volle 3,3 16,9%
Micha Velasco 2,4 12,5%
Stefan Burström 2,1 11,1%
Tobias Pontvik 1,3 6,7%
Nordnet Pensionsförsäkring 1,1 5,7%
Bryggerivägen 16867 Bromma Holding AB 1,0 5,4%
Lingbo Invest Kommanditbolag 0,8 3,9%
Live It Group AB 0,5 2,8%
Anders Eriksson 0,4 2,1%
Avanza Pension 0,3 1,7%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 29,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser