G5 Entertainment: Ett spel på att tillväxten återvänder

Mobilspelsbolaget G5 Entertainment fortsätter att tappa intäkter. Balansräkningen är stark och värderingen låg. För att aktien skall bli bra kommande år behöver bolaget vända tillväxttrenden.
G5 Entertainment
G5 Entertainment utvecklar spel till mobiltelefonen som riktar sig särskilt mot kvinnor över 35. Foto: G5
G5 Entertainment
Börskurs: 107,50 kr Antal aktier: 7,8 m
Börsvärde: 838 Mkr Nettokassa: 194 Mkr
VD: Vlad Suglobov Ordförande: Petter Nylander

G5 Entertainment (107,50 kr) är utvecklare och förläggare av mobilspel. Fokus ligger på spel som är gratis att spela (Free-to-play, F2P) men där användaren kan betala för att köpa extra förmåner. Målgruppen är kvinnor över 35 år. Nordamerika är viktigaste marknaden och står för drygt 60% av intäkterna.

Bolaget startade 2001. Grundare tillika VD Vlad Suglobov är näst största ägare med 7,8% av kapitalet. Andra medgrundaren Alexander Tabunov (operativ chef) äger 5,5%.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 1 320 1 141 1 107 1 140
 – Tillväxt -5,7% -13,6% -3,0% +3,0%
Rörelseresultat 122 103 94 97
 – Rörelsemarginal 9,3% 9,0% 8,5% 8,5%
Resultat efter skatt 128 113 101 105
Vinst per aktie 15,87 14,50 12,90 13,50
Utdelning per aktie 8,00 8,00 8,00 8,00
Direktavkastning 7,4% 7,4% 7,4% 7,4%
Avkastning på eget kapital 26% 21% 17% 17%
Kapitalbindning 7% 10% 10% 10%
Nettoskuld/Ebit -1,5 -2,3 -2,9 -3,2
P/E 6,8 7,4 8,3 8,0
EV/Ebit 5,3 6,3 6,8 6,6
EV/Sales 0,5 0,6 0,6 0,6
Kommentar: Omsättningen minskade 10% organiskt 2023.

Spelportföljen består både av egna och inlicensierade spel. Senaste åren har G5 satsat mycket resurser på att utveckla fler egna spel vilka ökat från 40% av koncernens totala försäljning under 2019 till över 70% vid halvårsskiftet 2024. Bruttomarginalen har också förbättrats från runt 51% år 2018 till 68% första halvåret 2024.

Tillväxtproblem

Det stora problemet för G5 under de senaste åren har varit tillväxten. När covid-19-pandemin bröt ut år 2020 växte G5 15% organiskt. Marknadstillväxten var då stark till följd av att många människor spenderade mycket tid hemma när det rådde restriktioner. 2021 växte G5 4% organiskt.

Under både 2022 och 2023 har G5 minskat intäkterna med 10% organiskt under vardera år. 2022 var marknadstillväxten negativ för mobilsspelsmarknaden som helhet (runt -5%). Stigande inflation och mindre pengar i plånboken för konsumenterna är en förklaring.

Spel i storleksordning 2023 Lanserat
Hidden City (licensierat) – (1) februari 2014
Sherlock (2) augusti 2020
Jewels of Rome (3) maj 2019
Jewels of Rome Wild West (4) april 2020
Jewels of Egypt (5) juni 2020
The Secret Society (6) november 2012

G5 är särskilt starka inom genren “hidden object” som helt enkelt handlar om att hitta gömda föremål i spelen. För något år sedan hade G5 en marknadsandel på cirka 20% inom nischen. Det skall sägas att det globalt sett är en rätt liten nischmarknad.

Tabellen intill visar bolagets största spel år 2023.

Hidden City störst

Hidden City som lanserades redan 2014 är fortsatt koncernens största spel. Det säger en hel del om att livslängden på lyckosamma spel ofta är längre än vad man initialt tror.

Fem av bolagets sex största spel är egna. Det är enbart Hidden City som är inlicensierat. Uppskattningsvis står Hidden City för runt en fjärdedel av koncernens totala intäkter. Sherlock borde inte ligga långt efter kring 20-25% av koncernens omsättning. Noterbart är att spelet Secret Society som lanserades i slutet av 2012 fortsatt bidrar med fina intäkter och var sjätte största spel under 2023.

Idag (8/8) presenterar G5 räkenskaperna för första halvåret 2024. I skrivande stund är aktien ned 10% på beskedet.

G5 Entertainment Q2 2024 Q2 2023
Omsättning 287,9 Mkr 331,2 Mkr
Tillväxt Y/Y -13% -4%
Organisk tillväxt -14% -10%
Bruttomarginal 67,8% 67,4%
Rörelsekostnader 173,2 Mkr 222,3 Mkr
Tillväxt Y/Y -22% -2%
Användarförvärv 50,2 Mkr 61,7 Mkr
UA-andel av oms 17% 19%
Ebit 21,8 Mkr 38,9 Mkr
Ebit-marginal 7,6% 11,7%
Resultat per aktie               3,02 kr                    4,96 kr

Elva kvartal i rad

Den negativa intäktstrenden fortsätter. Omsättningen under andra kvartalet minskade med 13% (14% i lokala valutor). Detta var det elfte kvartalet i rad med negativ organisk tillväxt. Senaste kvartalet G5 växte organiskt var Q3 2021 (+1%).

Sett till spelportföljen så minskade aktiva spelen (detta är spel som G5 kontinuerligt uppdaterar och försöker förbättra) med 13% mot föregående år. Kategorin “Harvest-spel” tappade 27%. Det är spel där G5 inte gör några betydande uppdateringar på. Licensierade spel (mestadels spelet Hidden City) tappade 11% relativt Q2 2023.

Trots minskade intäkter stärktes bruttomarginalen till 67,8% (67,4). Förbättringen drevs till stor del av ökade intäkter från bolagets egen publiceringsplattform G5 Store som seg till 15% av intäkterna under kvartalet jämfört med 9% året innan. En del av G5:s branschkollegor har upp emot 25% av deras intäkter från kanaler som vänder sig direkt till konsument. På andra plattformar som AppStore och GooglePlay kan avgifterna vara uppåt 30% av intäkterna.

Rörelsekostnaderna minskade 22% i kvartalet. Delvis drivet av lägre kostnader för användarförvärv som landade på 17% av omsättningen jämfört med 19% under Q2 ifjol. Tidigare har ledningen i G5 guidat för att kostnader för användarförvärv över tid ska ligga i intervallet 19-22% av omsättningen.

Rörelseresultatet föll 43% och landade på 21,8 Mkr (38,9) motsvarande en marginal uppgående till 7,6% (11,7). På rullande tolv månader per Q2 2024 är rörelsemarginalen just 7,6%. Justerat för negativa valutakurseffekter var den justerade Ebit-marginalen 8,8% i kvartalet (9,5).

Under andra kvartalet delade G5 ut 8,0 kronor per aktie motsvarande 62,4 Mkr. G5 har en stark balansräkning med en nettokassa som uppgick till 196 Mkr vid halvårsskiftet (173).

I grafiken nedan visas tillväxttakten för G5 och ett par andra mobilspelsbolag. Som synes har samtliga bolag haft en svag organisk tillväxt de senaste åren.

Prognoser och värdering

För helåret 2024 räknar vi med att omsättningen sjunker med 13,5%. För 2025 skissar vi på att omsättningen faller 3% och att G5 vänder till tillväxt (+3%) år 2026. Analysföretaget Newzoo spår att marknaden för mobilspel väntas växa med 4% årligen framöver.

Marginalmässigt räknar vi med 9% i år samt 8,5% kommande år. Det senaste fem åren har G5 haft en rörelsemarginal på 9,9% i snitt.

G5 värdering R12M @108,2 kr
EV/Sales 0,5x
EV/Ebit 6,8x
P/E 8,4x

Sett över fem år har G5 värderats till drygt 9x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. Använder vi en multipel på 7x finns 30-35% uppsida på radarn.

Kan G5 få ordning på tillväxten igen och värderingen stiga så är uppsidan stor (se optimistiskt scenario). Risken är att den negativa försäljningsutvecklingen fortsätter och att rörelsemarginalen kommer pressas (pessimistiskt scenario).

Många av mobilspelsbolagen värderas generellt sett lågt kring 5-8x rörelsevinsten på analytikerprognoserna för 2025E.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
G5 Entertainment (Factset) -45% 7,4x 4,8x 0,5x 10,4% 1,4%
Stillfront -56% 3,8x 4,8x 1,2x 24,7% 3,2%
MTG 9% 9,3x 6,8x 1,1x 16,7% 4,3%
Playtika -32% 9,2x 7,9x 1,5x 19,1% 2,7%
Genomsnitt -31% 7,4x 6,1x 1,1x 17,7% 2,9%
Källa: Affärsvärlden / Factset

G5 Entertainment har flera år i ryggen med fallande intäkter. Det är tydligt att bolaget har svårt att hitta nya tillväxtdrivare. Den forna spelsuccén Hidden City är fortsatt bolagets största spel trots att det lanserades för tio år sedan.

Så agerar insiders

Inga insynsköp finns registrerade senaste året. Alexander Tabunov som är operativ chef sålde aktier för 3,6 Mkr i mitten av november 2023 (kurs 146 kr).

I andra kvartalet föll omsättningen 14% organiskt och rörelsevinsten 43% mot fjolåret. Det är sällan bra att äga aktier som både minskar omsättning och vinst. Samtidigt har G5 en mycket stark balansräkning med en nettokassa på omkring 200 Mkr som ger trygghet och kan användas för exempelvis återköp av aktier. G5 äger själva 5,5% av kapitalet i bolaget, en post värd runt 50 Mkr.

Bakåtblickande värderas aktien till knappt 7x rörelsevinsten. Den låga värderingen skvallrar om att aktiemarknaden fortsätter prisa in fallande vinster. Risken är att aktien är en värdefälla.

Uppsidan i huvudscenariot är okej. Stor del av avkastningspotentialen kommer genom utdelningar.

Det som kommer vara avgörande för aktien kommande år är om G5 lyckas vända till tillväxt igen. Den operativa trenden imponerar inte. Trots kursfallet senaste året lyser insynsköpen med sin frånvaro. Sammantaget blir rådet neutral.

Tio största ägare i G5 Entertainment Värde (Mkr) Kapital Röster
Wide Development Cyprus LTD 69,1 7,8% 7,9%
Avanza Pension 64,2 7,2% 7,3%
G5 Entertainment AB (Publ) 48,9 5,5% 3,7%
Purple Wolf Ltd 48,6 5,5% 5,6%
Tommy Svensk 43,6 4,9% 5,0%
Nordnet Pensionsförsäkring 34,5 3,9% 3,9%
Argenta Asset Management SA 31,1 3,4% 3,4%
Swedbank Robur Fonder 27,5 3,1% 3,1%
Proxima Ltd 25,5 2,8% 2,8%
Daniel Eriksson 16,2 1,8% 1,9%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Petter Nylander 2,6 0,3% 0,3%
Stefan Wikstrand 1,8 0,2% 0,2%
Jeffrey W. Rose 0,2 0,0% 0,0%
Johanna Fagrell Köhler 0,1 0,0% 0,0%
Alexander Tabunov 0,1 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  13,7% 14,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF