Sjöstrand Coffee: Med internationella ambitioner

Sjöstrand säljer kaffemaskiner och kapslar i premiumsegmentet. Bolagets e-handelsaffär växer kraftigt och står nu för cirka en tredjedel av omsättningen. Samtidigt satsar Sjöstrand på att ta klivet ut i Europa med egen webbshop som nav.
Sjöstrand Coffee: Med internationella ambitioner - ByströmRydell höger
Sjöstrand Coffee säljer kaffemaskiner samt tillhörande kapslar och mjölkskummare.
Sjöstrand Coffee
Börskurs: 7,12 kr Antal aktier: 3,2 m
Börsvärde: 21 Mkr Nettokassa: 0 Mkr
VD: John Ekeberg Ordförande: Henrik Henriksson

Sjöstrand Coffee (7,12 kr) är verksamma inom premiumsegmentet för kapselkaffe. Bolaget säljer kaffemaskiner, kapslar och liknande tillbehör.

Produkterna säljs främst till privatpersoner via återförsäljare som Nordiska Kompaniet, Cervera och Nordiska galleriet. Sedan några år tillbaka har bolagets egna e-handelssatsning blivit en allt viktigare del av försäljningen.

Omvänd split

Sjöstrand genomförde den 30 juni en sammanslagning av aktierna, där tio befintliga aktier slogs samman till en ny aktie.

Sjöstrand Coffee har varit noterat på Spotlight Stock Market sedan början av 2016 (med teckningskurs på 3,7 kr, eller 37 kr justerat för sammanslagningen). Största ägare är Torrahf Invest, som kontrollerar 13% av kapitalet och 21% av rösterna. Torrahf ägs av Henrik Henriksson som är styrelseordförande. Bland övriga större ägare finns bolagets styrelseledamot Gunnar Steinn Jonsson med 9% av kapitalet och 12% av rösterna. Sedan augusti 2021 leds bolaget av VD John Ekeberg. Han äger 1 200 aktier som idag är värda mindre än 10 000 kr. Sjöstrand har idag totalt sex anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 33 38 42 45
 – Tillväxt +7,5% +15,0% +8,0% +8,0%
Rörelseresultat -1 -1 1 3
 – Rörelsemarginal -2,5% -2,0% 2,0% 6,0%
Resultat efter skatt -1 -1 1 2
Vinst per aktie -0,31 -0,19 0,20 0,66
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -18% -16% 26% 54%
Kapitalbindning 5% 3% 2% 1%
Nettoskuld/Ebita 3,6x e.m. -1,7x -1,5x
P/E -22,8x e.m. 35,6x 10,8x
EV/Ebita -26,3x e.m. 26,8x 8,3x
EV/Sales 0,7x 0,6x 0,5x 0,5x

Sjöstrand Coffee har uppvisat stark tillväxt sedan starten 2013. Men det stora genombrottet kom under pandemin 2020-2021. Omsättningen ökade från 10 Mkr år 2020 till 27 Mkr år 2021. Främst drivet av ökad efterfrågan på kaffemaskiner för hemmet.

Under 2024 rapporterade Sjöstrand ett rörelseresultat på -0,9 Mkr. Det motsvarar en rörelsemarginal på -2,5%. Detta innebär att bolaget återgick till en mindre förlust efter det positiva resultatet 2023 (0,8 Mkr). Försäljningen ökade visserligen med 8%, men satsningar på internationell expansion och marknadsföring belastade resultatet.

Affärsmodellen och marknaden

Sjöstrand Coffee har i dagsläget sin största närvaro i Norden med Sverige som hemmamarknad. Kunderna utgörs främst av privatpersoner men även företagskunder (till exempel hotell och kontor).

Bolagets affärsmodell bygger på att sälja egendesignade kapselmaskiner (cirka 80% av intäkterna) som sedan skapar en långsiktig kundrelation. En kaffemaskin från Sjöstrand kostar typiskt sett 4000-4500 kr. Konkurrerande alternativ på marknaden kostar allt från en tusenlapp till över 10 000 kr.

Försäljning av kaffekapslar står för resterande 20% av omsättningen. Fördelen med kapslarna är att de har hög marginal och mer återkommande karaktär. Enligt VD John Ekeberg är målsättningen att kapslarna ska utgöra 35-40% av bolagets totala omsättning framöver. Bolaget har breddat sortimentet med flera nya produkter inom detta område senaste året.

Sjöstrand verkar på en mogen och konkurrensutsatt marknad. Den domineras av stora aktörer som Nespresso (Nestlé), med starka varumärken och etablerad distribution. Konkurrensen är hård både på pris.

Enligt bolaget självt försöker de sticka ut genom att verka inom en nisch med egendesignade premiumprodukter.

Avslutade distributionsavtal under 2024

Under 2024 avslutade Sjöstrand flera distributionsavtal. Det ledde till en tillfällig minskning i försäljningen under början av året. Detta förklarar delvis den starka tillväxten hittills under 2025, då jämförelsetalen var ovanligt låga. Bakgrunden till uppsägningarna var en omställning mot ökad direktförsäljning via egen e-handel i syfte att stärka marginalerna.

Sedan börsnoteringen 2016 har Sjöstrand Coffee vuxit från en omsättning på cirka 3,5 Mkr till runt 33 Mkr räknat på rullande tolv månader per första kvartalet 2025. Jämfört med motsvarande period ifjol är det en ökning på ungefär 30%. Det motsvarar en genomsnittlig tillväxt på drygt 40% årligen sedan 2016.

Bruttomarginalen ligger strax över 50%. Det är en uppgång jämfört med tidigare nivåer kring 40%. Ökningen förklaras främst av en högre andel direktförsäljning via bolagets egna e-handel.

E-handel i centrum

Sjöstrand Coffee har under de senaste två åren skiftat fokus mot egen e-handel. Syftet är att minska beroendet av återförsäljare, höja marginalerna och bygga en direkt kundrelation. Försäljningen via egen webbutik har vuxit från omkring 10% för något år sedan till 30% av omsättningen i dagsläget. Under första kvartalet ökade försäljningen via e-handel med hela 112%. Under 2024 satte Sjöstrand upp ett mål om att majoriteten av försäljningen år 2025 ska komma från e-handel.

I kontakt med Afv säger Sjöstrands VD John Ekeberg att målsättningen är att öka andelen intäkter från e-handel till närmare 40% inom två år.

Utfallet hittills tycker vi är positivt. Andelen direktförsäljning ökar och bruttomarginalen har förbättrats. Risken att Sjöstrand ska påverkas av distributörernas lageromsättning och budgetering minskar även. Men resultatet är ännu beroende av små volymer och företaget har inte visat uthållig vinst. E-handel kräver dessutom marknadsföring och teknisk utveckling. Det kan medföra en del kostnader.

Utlandsexpansion

Sjöstrand har idag utökat verksamheten och säljer i flera europeiska länder. De finns i dagsläget i Tyskland, Nederländerna, Danmark, Island och Storbritannien. Försäljningen sker då framförallt via distributörer samt till hotell.

Sjöstrands e-handelssatsning ses av bolaget självt som viktigt för den internationella tillväxten. Genom egen webbutik kan bolaget sälja direkt till utländska kunder utan att vara beroende av lokala återförsäljare.

Några exempel på utlandsinitiativ som presenterats under året är:

  • Samarbetsavtal ingicks med Imerco, en av Danmarks största detaljhandelskedjor inom köksutrustning.

  • Distributionsavtal tecknades för att stärka närvaron i Benelux-regionen.

  • Nytt distributionspartnerskap etablerades för Tjeckien och Slovakien.

Vår bild är att Sjöstrands internationella satsningar ännu befinner sig i ett tidigt stadium. De har arbetat med att bygga upp en struktur med distributörer och e-handel. Men det är fortfarande Sverige som är dominerar försäljningen.

Bolaget väljer att satsa internationellt, trots att det finns potential att ta marknadsandelar i Sverige. Det ser vi delvis som ett tecken på att konkurrensen på hemmamarknaden är tuff.

Prognos och värdering

Omsättningen under årets första kvartal ökade med 63%. Tillväxten förklaras dels av starka siffror inom e-handeln. Dels av enklare jämförelsetal under 2024 orsakat av uppsagda distributionsavtal (-43% tillväxt under Q1 2024). På rullande 12 månader ligger tillväxten på drygt 30%. Det är starka siffror och vi skissar på att tillväxten för helåret 2025 landar kring 15%. Under resten av prognosperioden skissar vi in en tillväxt på 8%.

Försäljning per månad jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec
2025 2,2 2,2 2,6 2,2 2,9
2024 1,0 1,4 1,8 3,5 2,3 3,6 3,2 3,7 2,0 2,7 5,4 2,8
2023 4,1 1,2 2,1 1,0 3,1 2,7 1,3 1,0 1,5 6,8 3,9 2,3
2022 5,2 0,9 2,8 1,8 1,0 1,2 2,7 1,5 1,2 2,0 4,4 1,3

Lönsamhetsmässigt tror vi ökande försäljningssiffror kan driva marginalen från -5% idag till 6% vid slutet av prognosperioden. Bruttomarginalen är trots allt runt 50%. Använder vi en multipel på 9x rörelsevinsten finns en uppsida på drygt 25%.

Mycket hänger på att Sjöstrand kan öka volymerna och hålla kostnaderna i schack. Det är en central värdedrivare.

I ett optimistiskt scenario där tillväxten landar på drygt 15% årligen under 2026-2027 tror vi rörelsemarginalen når närmare 8%. Då finns drygt 80% uppsida på radarn. Samtidigt visar historiken att bolaget har svårt att nå lönsamhet utan tillväxt. Det ser vi som största risken i ett pessimistiskt scenario.

Slutsats

Så agerar insiders

Senaste året har styrelseordförande Henrik Henriksson förvärvat aktier för 0,3 Mkr.

Sjöstrand Coffee har vuxit snabbt och visat stark omsättningstillväxt, särskilt via sin e-handelssatsning. Bruttomarginalen har förbättrats tack vare ökad direktförsäljning, men bolaget är ännu inte uthålligt lönsamt.

Expansion utomlands och skiftet mot direktförsäljning har potential men kräver fortsatt investeringar. Sjöstrand värderas till drygt 0,6x omsättningen och framgången hänger på om bolaget lyckas öka försäljningen tillräckligt för att täcka kostnader och nå uthållig vinst. Likviditeten i aktien är även låg. Sammantaget landar vi i ett neutralt råd.

Tio största ägare i Sjöstrand Coffee Värde (Mkr) Kapital Röster
Torrahf Invest AB 3 13,5% 21,1%
Gunnar Steinn Jónsson 2 9,4% 11,7%
Avanza Pension 1 5,7% 4,6%
Cecilia Hjertzell med bolag 1 5,4% 6,5%
Swedbank Försäkring 1 4,9% 4,0%
Fredrik Petersson 1 4,9% 4,0%
Nils-Holger Olsson 1 4,6% 3,8%
Patric Svensson Förvaltnings AB 1 3,3% 2,7%
Per Jungkvist 1 3,1% 2,6%
Sebastian Dollinger 1 2,9% 2,4%
Största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Max Isaksson 0 0,8% 0,6%
Anna Hemmingsson 0 0,4% 0,3%
Karolina Ytterberg 0 0,1% 0,1%
John Ekeberg 0 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 24,2% 33,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser