Analys Thinc
Thinc Collective: Mikrobolag med hög utdelning
Thinc | |
Börskurs: 3,34 kr | Antal aktier: 17,1 m |
Börsvärde: 57 Mkr | Nettokassa: 1 Mkr |
VD: Anders Wallqvist | Ordförande: Hans Jacobsson |
Thinc Collective (3,22 kr) är en koncern bestående av 19 dotterbolag verksamma inom kommunikation och marknadsföring. Under 2023 var omsättningen 299 Mkr.
HISTORIA OCH BÖRSNOTERING
Thinc-koncernen grundades 2005. Bolaget noterades på Spotlight under 2021. Man lät då det noterade bolaget Jetty förvärva koncernen. I utbyte fick ägarna 80% av aktierna i Jetty. Under de senaste 3 åren har aktiekursen fallit med 70%.
Koncernen har idag 140 medarbetare på flera orter i Sverige, samt en mindre verksamhet i Oslo. Några välkända kunder är Sibylla, Arbetsförmedlingen och DB Schenker.
VD och koncernchef i Thinc, Anders Wallqvist, är största aktieägaren med 14,7% av kapitalet. Styrelseordföranden Hans Jacobson äger 10,8% av aktierna. Tredje största ägare är Peter Westman med 9,3%. Han är VD och grundare för ett bolag Thinc investerade i 2021, Context Media. Flera entreprenörer har blivit delägare den här vägen, genom att sälja sina bolag i utbyte mot aktier.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 299 | 329 | 362 | 398 |
– Tillväxt | -11,1% | 10,0% | 10,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 2 | 0 | 1 | 3 |
– Justeringar* | 8 | 8 | 8 | 8 |
Justerat rörelseresultat | 10 | 8 | 9 | 11 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 3,4% | 2,4% | 2,6% | 2,8% |
Resultat efter skatt | -1 | 5 | 5 | 6 |
Vinst per aktie | -0,54 | 0,27 | 0,3 | 0,34 |
Utdelning per aktie | 0,25 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Direktavkastning | 7,5% | 6,0% | 6,0% | 6,0% |
Avkastning på eget kapital | -1% | 10% | 10% | 12% |
Kapitalbindning | -3% | 1% | 1% | 1% |
Nettoskuld/Ebita | -6,9 | -0,8 | -0,7 | -0,8 |
P/E | -6,2 | 12,4 | 11,1 | 9,8 |
EV/Ebita** | 5,5 | 7,1 | 6,0 | 5,0 |
EV/Sales | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,1 |
Kommentar: *Justeringar har gjorts för avskrivningar av goodwill. **Notera att EV/Ebita-multipeln påverkas (sänks) av att minoritetsägarnas andel av vinsten inte är exkluderad ur Ebita-resultatet. |
AFFÄRSOMRÅDEN
- Performance – Erbjuder exempelvis tjänster inom medierådgivning, medieköp, sociala medier och webbproduktion. Namnkunniga kunder inkluderar bland annat Ikea Skatteverket och Polisen. Här ingår bland annat Nowa Kommunikation och Context Media.
- Strategy – Fokus på strategisk kommunikation genom att assistera med undersökningar, analyser och strategiska planer. Kunderna inkluderar både privat- och offentlig sektor.
- Create – Erbjuder kommunikationstjänster inom varumärkesutveckling. Utvecklar även nya kommunikationsstrategier för kunderna.
- Digital Solutions – Arbetar med systemstöd för event och möten. Även automatiserad annonsproduktion ingår i affärsområdet.
MEDIEBYRÅERNAS AFFÄRSMODELL
Thinc delar in sina 19 dotterbolag i fyra affärsområden (se faktarutan). Det speglar att verksamheten spänner brett över kommunikationsbranschen. De största bolagen i gruppen är så kallade mediebyråer, Nowa Kommunikation och Context Media. De står för över 60% av både omsättningen och vinsten. Bolagen är verksamma inom medierådgivning och medieköp. Nowa är ett helägt dotterbolag medan Context ägs till 70% av Thinc-koncernen.
Byråernas egna beskrivningar av affärsmodellen kan lite förenklat sammanfattas i fem steg:
1. Ett företag eller myndighet vill genomföra en marknadsföringskampanj.
2. De hyr in en mediebyrå som rådgivare. Här vill kunden veta vilket tillvägagångssätt som är mest lämpligt.
3. Mediebyrån gör en analys av trender och historiska resultat inom branschen. Syftet är att förstå vilka marknadsföringsmetoder som passar för det specifika uppdraget.
4. Efter att ha tagit fram en plan med kunden köper byrån reklam i relevanta mediekanaler. Det kan handla om allt ifrån sociala medier till annonser i tidningar. Den här typen av medieköp står för byråernas största intäkt och kostnad. Omsättning minus kostnader för sådana inköp brukar kallas byråintäkt. För Nowa och Context var byråintäkten 22 Mkr respektive 19 Mkr under 2023.
5. Mediebyråerna följer upp och analyserar effektiviteten av kampanjerna. Här får byråerna möjligheten att bevisa för kunderna att deras tjänster ger resultat. Kunderna ser samtidigt att de får avkastning på marknadsföringsbudgeten.
HÖG KONKURRENS
Nowa Kommunikation är största dotterbolaget inom koncernen. De omsatte 135 Mkr förra året med en rörelsemarginal på 9,7%. Nowa specialiserar sig på den offentliga sektorn. Under 2023 vann bolaget en upphandling för alla statliga myndigheter. Det väntas generera 170 Mkr i försäljningsvärde per år.
Context Media hade under 2023 en omsättning på 124 Mkr och en rörelsemarginal på 4,9%. Bolaget arbetar främst med större företag, exempelvis SCA och Sibylla.
Även om medieköp skapar stor omsättning är det långt ifrån en kassako. Marginalerna är tunna och det är svårt att pressa upp priserna. Det kan förklaras av att konkurrensen inom branschen är stor. Låga inträdesbarriärer gör det enkelt för nya aktörer att ta sig in på marknaden. Branschorganisationen Sveriges Mediebyråer har idag 36 medlemsbyråer (inklusive Nowa och Context). Totalt hanterar byråerna närmare 14 miljarder kr i medieinvesteringar årligen. Med sina 220 Mkr i medieköp utgör Thinc-koncernen knappt 2%. En stor del av marknaden kontrolleras av internationella konglomerat. Två exempel är Publicis Media och Dentsu. Deras svenska filialer har över en miljard i omsättning vardera. Under 2022 (senast rapporterade året) hade Publicis en rörelsemarginal på cirka 2%. Dentsu låg endast på 1,3%. Precis som för Nowa och Context är medieköpen den största kostnaden. Det tyder på att det saknas skalfördelar inom branschen.
Det finns även otaliga mindre byråer och egenföretagare som är aktiva inom branschen. En snabb överblick på Allabolag.se ger över 10 000 träffar på aktiebolag med ”Mediebyrå & Annonsförsäljning” som verksamhetsbeskrivning.
FYRA STARKA DOTTERBOLAG
Två andra Thinc-bolag som kan lyftas fram är Safir Communication (35% ägarandel) och Websearch (20% ägarandel). Tillsammans med koncernens två stora mediabyråer står dessa fyra bolag för cirka 90% av vinsten.
- Intressebolaget Safir hjälper företag med investerarrelationer. Här har man hittat en lönsam nisch. Under 2023 var vinstmarginalen cirka 17%. Omsättningen var 27 Mkr.
- Websearch utvecklar webbsidor och appar till sina kunder. Bolaget har 25 anställda och hade under 2023 en omsättning på drygt 10 Mkr. Vinstmarginalen var då 24%.
Safir och Websearch är mer konventionella tjänstebolag utan stora medieinköp. Deras marginaler är därför högre.
Dotterbolag | Omsättning | Ebita | Marginal |
Nowa Kommunikation (100%) | 135 | 13,1 | 9,7% |
Nowa Norge (100%) | 2 | 0,0 | 1,4% |
Context Media (70%) | 124 | 6,1 | 4,9% |
Prodekor (84%) | 7 | 0,8 | 11,6% |
Nowa Empower (72,5%) | 14 | 1,4 | 10,2% |
Safir (35%) | 27 | 4,7 | 17,4% |
Habermax (70%) | 4 | 0,0 | 0,2% |
KKM (53,5%) | 18 | 1,4 | 7,7% |
FABAGENCY (20%) | 5 | 0,0 | -0,3% |
Nowadays (51%) | 2 | 0,1 | 6,4% |
Jetty (100%) | 2 | -0,8 | -39,7% |
Tundran (70,2%) | 10 | -0,4 | -3,5% |
Websearch (20%) | 11 | 2,5 | 24,0% |
Kommentar: Ägarandel anges inom parantes, Övriga siffror avser räkenskapsåret 2023. Avskrivningar av goodwill är inte inkluderade i resultatet. Omsättning och resultat påverkas av försäljning mellan dotterbolagen. |
FÖRVÄRV AV NISHADE BOLAG SKA GE FÖRDELAR
Thinc har som strategi att bygga upp en koncern av nischade bolag. Detta sker till stor del genom förvärv. Thinc-koncernen expanderar genom att stegvis köpa in sig i entreprenörsdrivna småbolag. Det kan beskrivas med en trestegs-modell:
1. En minoritetspost på cirka 30% köps i ett bolag.
2. Om bolaget utvecklas bra används en option för att öka innehavet till närmare 50%. Alternativt kan aktierna säljas tillbaka till entreprenörerna.
3. Långsiktigt har Thinc som mål att äga 70%. Resterande del ägs av entreprenörerna. I dotterbolagen behåller entreprenörerna vanligtvis ledande positioner, exempelvis VD-posten.
Syftet med tillväxtmodellen är att både rekrytera och behålla entreprenörer inom koncernen. Media- och kommunikationsbranschen är generellt starkt beroende av personalen. Thinc ser därför modellen som en av sina främsta konkurrensfördelar.
Dotterbolagen arbetar för det mesta självständigt inom sina nischer. Men bolagen uppmanas att köpa tjänster av varandra när det är möjligt. Det sker exempelvis genom att dotterbolagen själva anlitar byråerna Nowa eller Context. Interna försäljningar uppgick till drygt 60 Mkr under 2023. Det räknas inte med i koncernens nettoomsättning men påverkar hur Thinc redovisar siffror för enskilda bolag.
Förvärv | Investering | Datum | Omsättning | Ebita | Andel | Värdering* | Verksamhet | Kommentar |
Brand Arena Nordic Group | 6,0 | maj-24 | 76 | 3,9 | 30% | 5,1 | Marknadsföring | Aktier i Thinc överlåtes som betalning |
Safir | 4,2 | feb-24 | 27 | 4,7 | 14% | 6,4 | Investerarrelationer | Delar av optionen nyttjas. Ökar ägandedelen till 49% |
Safir | 8,9 | feb-23 | 27 | 4,7 | 35% | 6,9 | Investerarrelationer | Köper 35% med option att öka till 70% under 2025 |
KKM | 1,6 | okt-22 | 18 | 1,4 | 11% | 10,0 | Kommunikation/PR | Ägandedel ökar till 51% |
Context Media | 19,7 | dec-21 | 124 | 6,1 | 70% | 7,9 | Medierådgivning | Finansieras genom apportemission |
Do Nothing Average | 1,8 | nov-21 | 2 | -0,5 | 43% | – | Medierådgivning | Ägarandel ökar till 70% |
KKM | 1,9 | nov-21 | 18 | 1,4 | 20% | 17,5 | Kommunikation/PR | Ägarandel ökar till 40% |
Kommentar: Tabellen listar Thincs förvärv på minst 1,5 Mkr sedan noteringen 2021. *Värdering avser Ebita-multipel. Beloppen anges i Mkr. Källa: Factset |
Sedan noteringen 2021 har Thinc gjort en rad förvärv. De flesta har varit mindre poster i småbolag. Storleksmässigt är det Context Media och Safir som sticker ut ur mängden. Här har Thinc totalt investerat över 30 Mkr. De senaste förvärven har gjorts till en genomsnittligt värdering på cirka 6x rörelsevinsten.
LÖNSAMHET OCH FRAMTIDSUTSIKTER
JUSTERAT RESULTATMÅTT
I enlighet med K3-regelverket för redovisning gör Thinc avskrivningar av goodwill. Koncernens förvärvsstrategi innebär att goodwill utgör en stor post i balansräkningen. I dagsläget leder det till en resultatminskning på cirka 8 Mkr per år. Eftersom avskrivningarna inte påverkar kassaflödet anser vi att rörelseresultatet före goodwill-avskrivningar ger en mer rättvisande bild av lönsamheten.
Thinc siktar på att uppnå en årlig tillväxt på 20% fram till 2028, inklusive förvärv. Den organiska tillväxten förväntas bli 10–15%. Bolaget räknar med att genomföra 2–3 förvärv per år. Nya förvärv väntas tillföra 20–50 Mkr i omsättning varje år. För att nå tillväxtmålen är Thinc villiga att ha en nettoskuld på upp till 2,5x justerade rörelseresultatet.
Ebita-marginalen var 3,4% under 2023. Målsättningen är att öka marginalen till 7% för koncernen. 2023 var ett starkt år för Thinc. Under 2022 låg marginalen på 2,1% och under senaste 12 månaderna har den varit 2,6%. Koncernens lönsamhet tyngs av förluster i flera mindre dotterbolag.
Thinc | 1H 2024 | 1H 2023 |
Omsättning | 153 | 138 |
Tillväxt | 11% | -16% |
Ebita | 3,1 | 5,1 |
Marginal | 2,0% | 3,8% |
Omsättningen växte stabilt under årets första halva med 11%. Rörelsemarginalen påverkas av ett svagt första kvartal där den låg på 1,2%. Första halvåret 2023 stack samtidigt ut med ett ovanligt lönsamt första kvartal med en Ebita-marginal på 5,2%. Svängningarna orsakas till stor del av nya uppdrag med större kunder.
Thinc-koncernen har några lovande inslag. Intressebolagen Safir och Websearch har hittat nischer med god lönsamhet. Marginalmässigt har även den stora mediebyrån Nowa lyckats prestera klart bättre än målsättningen. Jämfört med större byråer som Publicis eller Dentsu ligger Thinc bra till. Det innebär samtidigt att det inte bör förvänta sig något stort lönsamhetslyft framöver i Nowa eller Context. Istället behöver marginalutvecklingen drivas av framgångsrika förvärv. Safir och Websearch är två bra exempel. Där har Thinc möjligheten att öka sin ägarandel.
VÄRDERING & REFLEKTIONER
Bolaget värderas idag till knappt 0,2x nettoomsättningen. Det förklaras av en affärsmodell med låga vinstmarginaler. Resultatmässigt handlas Thinc idag till cirka 8x Ebita.
- Tillväxt: 2023 var tufft och omsättningen minskade med 11%. Första halvåret 2024 har varit bättre. I vårt huvudscenario skissar vi på att bolaget har en årlig tillväxt på 10% under prognosperioden.
- Lönsamhet: Väletablerade mediebyråer ligger vanligtvis på någon enstaka procent. Thinc ligger lite bättre till med några nischade bolag. Vi räknar med att rörelsemarginalen ökar från 2,4% i år till 2,7% 2028. Skalbarheten är generellt låg inom branschen.
- Värdering: Låga vinster och stora minoritetsintressen sänker vår värdering av bolaget. Med en försiktig värderingsmultipel på 6x Ebita, som motsvarar P/E 12,3, ser vi att aktien kan ha en uppsida på nära 40%. Multipeln är i linje med vad koncernen har betalat för nyliga förvärv. I prognoserna räknar vi med att 60% av vinsten går till aktieägarna. Resten tillhör koncernens minoritetsintressen.
I ett optimistiskt scenario får Thinc medvind från marknaden och lyckas stärka marginalerna mer än prognostiserat. Med en omsättning på nära 6x bolagsvärdet blir hävstångseffekten stor. Det skulle kunna göra Thinc till ett intressant turnaround-case. Värderas bolaget då till 8x Ebita finns en kursdubbling på radarn.
SÅ AGERAR INSIDERS
Inga insideraffärer har ägt rum under 2024. Senaste 12 månaderna har styrelseordföranden Hans Jacobsson varit enda köparen. Totalt köpte han aktier för drygt 145 Tkr under perioden
Samtidigt finns det stora risker som det inte går att blunda för. Utdelningar och förvärv har nästan helt konsumerat bolagets nettokassa. Fortsatta generösa utdelningar och förvärv kan kräva ökat risktagande genom nettobelåning, men vi gissar att utdelningen sänks. Affärsmodellen är starkt beroende av vissa nyckelpersoner inom dotterbolagen. Här finns det en risk att Thinc inte lyckas behålla personerna på lång sikt. Det kan leda till bortfall av stora kunder. Likviditeten i aktien har även varit väldigt låg. Dagliga handelsvolymer på mindre än 10 Tkr är vanligt förekommande. Vi sätter därför ett neutral råd på aktien.
Tio största ägare i Thinc | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Anders Wallqvist (VD) | 7,8 | 14,7% | 14,7% |
Hans Jacobsson (Ordförande) | 5,5 | 10,8% | 10,8% |
Peter Westman | 4,7 | 9,3% | 9,3% |
Navigo Invest AB | 3,8 | 7,2% | 7,2% |
Rune Nordström | 3,0 | 5,6% | 5,6% |
Tigerrace AB | 1,8 | 3,4% | 3,4% |
Brand Arena Nordic Group AB | 1,8 | 3,4% | 3,4% |
Staffan Petersson | 1,5 | 2,8% | 2,8% |
Fredrik Sundberg | 1,5 | 2,8% | 2,8% |
Avanza Pension | 1,3 | 2,5% | 2,5% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 30,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser