Thinc Collective: Förvärvsfokuserad kommunikationskoncern

Thinc är i färd med att bygga upp en stor koncern inom kommunikation genom förvärv. Det finns lovande inslag i företaget men om och hur en svag konjunktur påverkar är en joker.
Thinc Collective: Förvärvsfokuserad kommunikationskoncern - polis-4
Bild från en kampanj framtagen av Thinc-bolaget Nowa Kommunikation.
Thinc Collective
Börskurs: 0,32 kr Antal aktier: 163,3 m
Börsvärde: 52 Mkr Nettokassa: 17 Mkr
VD: Anders Wallqvist Ordförande: Hans Jacobsson

Göteborgsbolaget Thinc Collective (0,32 kr) är en kommunikationskoncern som i sin tur äger femton fristående bolag inom reklam, medieförmedling, PR-tjänster med mera. Vissa bolag är helägda, andra delägda ihop med entreprenörer. Årsomsättningen var 336 Mkr under 2022.

Bolaget har varit på Spotlight sedan slutet av 2021. Då gjorde Thinc, som vid det tillfället hette Nowa, en affär med redan noterade Jetty som gav Nowa-ägarna 80% i det nya bolaget. Avsikten med noteringen var att underlätta bolagets förvärvsstrategi.

Största ägare är Anders Wallqvist med 16,5%. Han är medgrundare av Nowa och VD för Thinc. En stor del av aktierna ägs av entreprenörer som sålt bolag till Thinc med betalning i aktier. Insynsägandet är 45% enligt Holdings.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 336 420 441 463
 – Tillväxt +121,5% +25,0% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat -19 10 11 12
 – Rörelsemarginal -5,7% 2,3% 2,5% 2,5%
Resultat efter skatt -14 4 5 5
Vinst per aktie -0,09 0,02 0,03 0,03
Utdelning per aktie 0,02 0,02 0,02 0,02
Direktavkastning 6,3% 6,3% 6,3% 6,3%
Avkastning på eget kapital -25% 7% 9% 9%
Avkastning på operativt kapital Neg. 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit 0,9 -1,1 -0,7 -0,8
P/E -3,4 15,8 10,5 10,5
EV/Ebit -1,8 3,5 3,1 3,0
EV/Sales 0,1 0,1 0,1 0,1
Kommentar: Prognosåren exkluderar goodwillavskrivningar (4,8 Mkr 2022). I 2022 års resultat ingick en engångsnedskrivning om 20 Mkr. Notera att nyckeltalet EV/Ebit påverkas av att minoritetsägares resultatandelar med vår behandling ingår i Ebit-underlaget. Justerat för det är kvoten ungefär dubbel så hög (alltså EV/Ebit 6x för 2023). Afv anser att P/E ger en bra bild av aktiens värdering.

Thincs verksamhet spänner vitt över kommunikationsområdet. Från konsultbolag som hjälper kunderna med kommunikationsstrategi, reklambyråer som utformar kampanjer till produktionsbolag inom webb och film och mediebyråer som hjälper kunden använda rätt kanal för sitt budskap.

Bolaget har 85 anställda, åtta kontor och sin bas i Göteborg.

Rent omsättnings- och vinstmässigt är det två verksamheter som väger extra tungt i gruppen. Det är koncernens mediebyråer Nowa Kommunkation och Context Media med 197 respektive 113 Mkr i omsättning, inklusive viss koncernintern sådan.

Mediabyråer dominerar

En mediebyrå hjälper sina kunder välja vilka mediekanaler de bör synas i samt med att upphandla denna reklamplats. Mediaköpen pumpar upp omsättningen men adderar inte mycket till resultatet. Stora mediebyråer med miljardomsättning har sällan marginaler på mer än 2-3%. Thincs bolag är mer nischade och har högre lönsamhet.

  • Nowa Kommunikation (100% ägarandel). Omsätter 197 Mkr med 5,9% marginal. Har särskilt fokus på offentliga kunder och deras kommunikationsbehov vid rekryteringar. Jobbar mycket med inköp på Linkedin. Men uppdrag kan även vara mer strategiska som kampanjer för att bredda antagningen till Polishögskolan (ett case från 2019. se bild ovan). Ca 140 Mkr av årsomsättningen har kommit från ett statligt ramavtal som innebär att myndigheter bör använda Nowa för platsannonser/kungörelser och kampanjer. I januari 2023 förlängdes detta viktiga avtal fyra år för Nowa.
  • Context Media (70% ägarandel). Omsätter 113 Mkr med 4,8% marginal. Startat av personer med bakgrund från TV4 och inriktar sig på kunder med lokala kommunikationsbehov. Bas i Umeå och kontor i tre orter till. Har placerat sig som 2-3:a i ”Årets Byrå” som är en utmärkelse utdelad av Sveriges Mediebyråer och som är ansedd i branschen. Minoritetsägarna i Context är stora ägare i Thinc med tillsammans ca 19% av aktierna.

Nuvarande struktur och vinstförmåga

Tabellen nedan visar de bolag som ingår i koncernen i nuläget – sorterade efter omsättning. Siffrorna avser 2022. Inom parentes anges Thincs aktuella ägarandel. Tio av femton bolag har externa ägare.

Thinc-gruppen idag (Mkr): Omsättning Rörelseresultat Marginal Kommentar
Nowa Kommunikation (100%) 197 11,6 5,9% Mediebyrå
Context Media (70%) 113 5,4 4,8% Mediebyrå förvärvad 2021.
Safir (35%) 20 2,0 10,0% IR-tjänster. Stockholmsbolag. Förvärvat 2023.
KKM (51%) 16 1,5 9,4% Experter inom opinionsbildning.
Nowa Empower (72,5%) 13 1,0 7,9% Kommunikationsbyrå.
Tigerton (70%) 8 1,3 16,6% Webbdesign
Prodekor (84%) 7 0,7 9,5% Bygger fysisk kommunikation.
Fabuleux (20%) 6 0,4 6,7% Reklambyrå i Gbg. Förvärv 2023.
DNA (74,1%) 5 -0,7 -13,2% Reklambyrå. Kundtapp 2022 gav förlust.
Habermax (70%) 5 -0,3 -5,7% Strategikonsult.
Websearch (20%) 5 0,5 10,9% Nybildad webbdesignbyrå.
Nowa Kommunikation Norge (100%) 3 0,2 6,9% Nowas rörelse i Norge (Oslo).
Now at days (100%) 2 0,2 8,0% Filmproduktion
Jetty (100%) 2 -1,6 -96,4% SaaS-bolag
Grow Collective (100%) 2 -0,3 -18,8%
Thinc-centalt 6 -10,7 -178% Koncernledning mm.
TOTALT 409 11,2 2,7% Viss internomsättning ingår

I tabellen här intill har Afv på basis av resultaten för gruppens bolag under 2022 beräknat vinstnivå efter ordinarie avskrivningar, att minoritetsägarna fått sin vinstandel och skatt.

Thinc-gruppens vinst ink 2023 års förvärv (Mkr):
Rörelsevinst efter koncernkostnad 11,2
Avskrivningar -1,4
Minoritetens vinstandel -4,9
Resultat efter schalonskatt 4,9
Justerad vinst per aktie, kr 0,03
P/E-tal (kurs 0,32 kr) 10,8
Kommentar: 2023 års förvärv inräknade. Goodwillavskrivningar på 4,8 Mkr och engångsnedskrivning om 20 Mkr avseende FoU har exkluderats ur avskrivningarna.

 

Stegvisa förvärv ska behålla entreprenörskraften

Thinc har byggt upp sin verksamhet genom en rad förvärv. Bolagets förvärvsmodell går ut på att köpa bolag etappvis snarare än att konsolidera dem från början. Det är välkänt att bolag inom reklam- och kommunikationsbranschen ofta är starkt personberoende och Thinc menar att deras stegvisa modell gör att man behåller entreprenörskraften på bästa vis:

  • Initialt köps 20-35% av aktierna med en option att öka andelen inom några år
  • Antingen påkallas optionen och ägandet utökas eller så kan aktierna säljas tillbaka till entreprenören
  • Idealt vill Thinc nå en fördelning på 70/30 i långsiktigt ägande med entreprenören.

Ett par av Thincs bolag har gått genom hela denna kedja från noll till 70%, bland annat Tigerton. Under åren har man även valt att sälja tillbaka sina aktier i två bolag. Själva betalningen kan vara i egna aktier eller kontant. I tabellen listas de investeringar som gjorts efter Spotlightnoteringen.

 

Bolag Verksamhet Tidpunkt Omsättning Resultat Köpt andel Investering Värdering* Multipel Kommentar
Fabuleux Reklambyrå Jan-23 6 0,4 20% 0,6 3 7,5 Option att köpa 20% till t.o.m. 2025
Safir PR/IR-konsult Jan-23 20 2 35% 8,75 25 12,5 Option att köpa 35% till t.o.m. 2025
KKM PR-byrå Sep-22 12,5 1,2 11% 1,65 15 12,5 Ökat ägande från 40->51%.
Tigerton Webbyrå Maj-22 7 1,4 19% 1,34 7 5,0 Äkat ägande från 51->70%.
Websearch Webbyrå Maj-22 i.u. i.u. 20% 0,54 i.u. i.u. Option att köpa 29% ytterligare
Context Media Mediebyrå Dec- 21 92 7,8 70% 24,76 35 4,5 Thinc köpte 70% direkt. Betalade främst med aktier.
Kommentar: Totalt har Thinc spenderat 85 Mkr för resultatandelar om 12,5 Mkr. Den ackumulerade förvärvsmultipeln är ca 6,6x. Detta bortser från (relativt små) tilläggsköpeskillingar. *Motsvarande 100% av aktierna.

Bolagen drivs fristående från varandra inom gruppen men det sker ändå ett inte oväsentligt samarbete. Bolag anlitar varandra som underleverantörer och säljer in varandras erbjudande mot egen kundbas. Sådan korsförsäljning står för 27% av omsättningen, enligt Thinc. Det finns även ett koncernövergripande försäljningsarbete av team och erbjudanden som sätts ihop från olika Thinc-bolag. Det drar in runt 5% av intäkterna.

Thincs mål

Planen är att fortsätta växa med sikte på minst 20% per år. Förvärv kommer spela en viktig roll och ambitionen är att göra 2-3 stycken per år. Thinc vill gärna växa i Stockholm och Oslo och gärna addera kompetenser inom vissa produktionstekniker som 3D. Till sitt förfogande hade bolaget en nettokassa på 17 Mkr per årsskiftet. Den bör vara ungefär halverad efter årets förvärv och kommande utdelning men Thinc kan tänka sig att låna upp till 2,5x Ebitda.

Lönsamhetsmässigt är målet att Thincs mediebyråer ska klara en rörelsemarginal på minst 5% (Ebita). Nowa klarade det 2022 och Context var nära. För övriga företag i gruppen, som inte har stora medieinköp för kunds räkning, ligger marginalmålet på minst 10%. Här är utvecklingen mycket mer blandad.

VD Anders Wallqvist flaggar för att något mer fokus ska läggas på marginalutvecklingen framöver men menar att det arbetet ger effekt först med tiden. En viktig sak är att få bolagen att sälja varandras tjänster. Förvärv bidrar också till marginalutvecklingen då kostnaden för att driva koncernen (ca 10 Mkr) är relativt fast och kan hantera en större verksamhet.

Reflektioner

  • Thinc gjorde ett bra resultat under 2022 om man räknar bort engångseffekter. Nu bromsar konjunkturen in rätt häftigt och det rapporteras om att medieinvesteringarna minskat i en takt av 10% under de senaste månaderna. Troligen har Thinc förutsättningar att klara sig bättre än så med kunder inom offentlig sektor men konjunkturen är ändå en osäkerhetsfaktor. Kundernas pengar kommer ofta ur marknadsbudgeten som kapas i dåliga tider.
  • Hur hållbart bygget blir får vi se. Ett tidigare börsäventyr inom reklam och media i form av A-COM slutade i förfäran då minoritetsägarna tog väldigt mycket av vinsten och höga koncernkostnader åt upp resten. Några av de vinstmässigt rikaste bolagen har accepterat Thinc-aktier som betalning, till exempel Context (nära 100% av köpeskillingen) och Safir (30%). Det är ett plus.
  • Vi gissar att värderingen av aktien inte blir så hög och har använt ett P/E-tal på 10 i vår värdering. I prognoserna räknas samtliga intäkter och kostnader från alla hel- och delägda verksamheter in och sedan dras den andel av vinsten som inte tillhör aktieägarna bort (ca 5 Mkr per år i huvudscenariot). Antar vi att bolaget växer runt 8% per år och behåller en lönsamhet kring 2,5% i rörelsen, så finns en avkastningspotential kring 40% i sikte. Vi räknar inte in nya förvärv i dessa prognoser.

Den som är öppen för att investera i mindre företag kan överväga Thinc som dessutom lockar med bra direktavkastning. Nackdelen är att bolagsgruppen är en ganska ny skapelse, redovisningen snårig med hel- och delägda bolag och icke kassapåverkande avskrivningar samt att konjunkturpåverkan är oklar. Handeln i aktien är dessutom liten. Vi sätter ett neutralt råd.

Tio största ägare i Thinc Collective Värde (Mkr) Kapital Röster
Anders Wallqvist (VD) 8,0 16,6% 16,6%
Rune Nordström (styrelsen) 5,8 11,9% 11,9%
Hans Jacobsson (ordförande) 5,3 10,8% 10,8%
Aces High AB 4,8 9,8% 9,8%
Pegroco Invest AB (Publ) 3,9 8,1% 8,1%
Staffan Petersson 1,5 3,1% 3,1%
Christoffer Danell 1,5 3,1% 3,1%
Fredrik Sundberg 1,5 3,1% 3,1%
Thomas Lindström 0,9 1,9% 1,9%
Avanza Pension 0,9 1,8% 1,8%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 44,9%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets
Annons från Invesco