AFV: Vänta med friluftsbolaget

Intensifierad produktutveckling ska lyfta bolagets rörelsemarginal över 20 procent. Värderingen av aktien lämnar emellertid inte utrymme för mycket grus i maskineriet.

VÄNTA Friluftsproduktbolaget Thule fick  2010 en ny vd i Magnus Welander. Sedan dess har den tidigare relativt disparata verksamheten fokuserats mot sport- och friluftsprodukter för aktiva konsumenter.

Att bolaget lyckas med de nya delsegmenten är en nyckelkomponent för att nå Thules nya ­rörelsemarginalmål 20 procent, mot dagens 18 procent.

Tidningen bedömer att målet skulle kunna nås 2021, vilket i så fall motsvarar en årlig genomsnittlig vinsttillväxt på knappt 8 procent. Det är bra, men inte tillräckligt attraktivt givet nuvarande värdering.

Aktien passar utmärkt i en långsiktig portfölj, men i Affärsvärldens ettåriga perspektiv bedömer vi att aktien är fullvärderad.

Det här är en nedkortad version av analysen Växer med väskor och barnvagnar

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet