Ahlsells vd: Därför går vi till börsen

Fredagen den 28 oktober gör den nordiska distributören Ahlsell entré på Stockholmsbörsen. "Det finns inga bolag som ser ut som Ahlsells i dag", säger vd Johan Nilsson till Affärsvärlden.

När Ahlsell intar börsen nästa fredag kommer bolagets börsvärde att landa någonstans mellan 18,9-24,3 miljarder kronor, beroende på var i intervallet 45-58 kronor som aktiens introduktionspris landar. Oavsett blir det den största börsintroduktionen sedan Telia år 2000.

Varför går ni till börsen nu?

– Det är en tajmingfråga. Bolaget har utvecklats positivt och vi ser att marknaden kommer vara det under ett antal år framöver, säger Ahlsells vd Johan Nilsson.

Han har varit Sverige-vd i sju år och är sedan ett år tillbaka vd för hela koncernen. Det är också den svenska marknaden som bolaget går starkast. Enligt Johan Nilsson har finländska marknaden gått “ganska dåligt” i fyra fem år men har sedan i slutet av våren vänt uppåt och bolaget har fått revidera upp sina prognoser. Nu ska den svenska modellen implementeras i både Norge och Finland.

– Tidigare så har vi jobbat mer med parallella strukturer. VVS-verksamheten har kört sitt och el sitt och så vidare. Där har vi gjort en hel del förändringar nu.

LÄS MER: Ahlsells vd säljer för att renovera sommarstugan Sex av de tio huvudägarna i Ahlsell säljer aktier i samband med börsintroduktionen. Bland dem finns bolagets vd och styrelseordförande. Det framgår av bolagets prospekt.

Förändringsarbetet startade för cirka ett år sedan i Norge, enligt Johan Nilsson. Där har bolaget bland gjort en omorganisation och fått in en hel del nya människor i ledningen samt riktat om fokus mot det svenska sättet att arbeta.

– Vi ser redan nu en hel del indikationer på att det här börjar bära frukt.

På vilket sätt?

– Det gäller till exempel hur vi utvecklas i olika produktsegment jämfört med den generella marknadsutvecklingen och så vidare. Vi ser en gynnsam utveckling och jag tror att både Norge och Finland kommer vara positiva bidrag till den.

Den kanske enskilt viktigaste sektorn för Ahlsell är byggsektorn. Enligt Johan Nilsson påverkas bolaget till två tredjedelar av byggmarknaden och en tredjedel av industrin – i grova drag.

Hur viktiga är byggbolagen för er?

– Alla de fyra stora byggbolagen är kunder för oss men summerar vi de tio största kunderna för Ahlsell så står de för 6 procent av vår totala omsättning. Vi har en väldigt stor kundbas där ingen kund är väldigt tung i det stora hela.

Vilket är det största orosmomentet?

– Det som kommer vara viktigt för oss är att vi ser att makroindikatorerna forsätter att vara bra på våra marknader och det ser ljust ut de närmaste åren.

Vilka är era största konkurrenter?

– Det finns inget bolag som ser ut som Ahlsell i dagsläget, inga som har den bredden som vi har. Däremot har vi konkurrenter inom de olika segmenten. Inom VVS har vi Dahl som ingår i Saint-Gobain. På elsidan finns Sonepar och på verktygssidan konkurrerar vi i Norden med Würth och Tools.

Varför ska investerare köpa aktien?

– Ahlsell är ett oerhört intressant bolag. Vi har en väldigt effektiv balansräkning med låga fasta tillgångar i bolaget, vi omsätter stora volymer, har ett väldigt starkt kassaflöde och är effektiva. Sedan tror jag det är lätt att förstå vår verksamhet. Det är ingen ny bransch.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.