Analytiker oeniga om H&M-rapport

H&M rapporterade i dag sina försäljningssiffror för april. Aktien stiger på försäljningsrapporten, men analytikernas åsikter om siffrorna går isär.

Även om H&M:s försäljning i mars/april är extra volatil på grund av påskhelgens infall, anser Société Générale att den implicita jämförbara försäljningen under mars/april sammantaget är stark, i jämförelse med svaga siffror för samma period i fjol.

Sanford C. Bernstein däremot pekar på att det är svårt att säga om försäljningen innebär goda nyheter eller inte förrän kvartalsresultatet och marginalerna publiceras, det vill säga huruvida H&M drev försäljning genom kampanjer eller om det är en verklig upptakt i volym.

Det rapporterar Dow Jones Newswires.

Handelsbanken pekar på att försäljningen är stark mot bakgrund av svag branschstatistik från den svenska och den viktiga tyska marknaden tillskriver en del av ökningen till den amerikanska marknaden, där H&M expanderar kraftigt och i höstas drog i gång med onlineförsäljning.

Aktien är klockan 10.49 upp 2,3 procent. Aktien återhämtar sig därmed från en svag utveckling hittills i år men har ändå backat 5,3 procent under 2014, jämfört med OMXS30-index som stigit 3,5 procent.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.