Apple lanserar Spotify-konkurrent

Det amerikanska IT-bolaget Apple presenterade som väntat en musikstreamingtjänst, Apple Music, under sin utvecklarkonferens som hölls i USA.

Tjänsten ska streama ”miljontals” låtar, enligt företaget.

Apple Music består av tre delar; en tjänst för on-demand musik och spellistor; Beats One, en radiokanal som sänder dygnet runt; en nätverksplats för att koppla samman fans och artister.

Priset för att använda Apple Music kommer att bli 9,99 dollar per månad med en kostnadsfri prövotid på tre månader. Tjänsten kommer att bli tillgänglig på Apple-plattformar från och med den 30 juni och Android-telefoner under hösten.

Apple förvärvade Beats för 3,2 miljarder i maj 2014. Beats hade i januari samma år lanserat en musikstreamingtjänst, Beats Music, och hade innan dess ägnat sig enbart åt tillverkning av hörlurar och högtalare.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco
Annons från Carnegie Fonder